Založ si blog

Spomienka na Joža Urbana

Po mojom návrate z vojenčiny som sa vrátil znova do Bratislavy. S Jožom Urbanom sme sa stretávali len sporadicky. Keď som už býval s prvou manželkou v Banskej Štiavnici a mali sme spolu dvoch synov, začal som pracovať vo Zvolenskom Rádiu Family. Raz som vysielal spoločne s Ivanou Urbanovou, ktorá sa ma potom opýtala, či by som vo svojej relácii „Trip“ (vyrábal a moderoval som ju pravidelne každý týždeň o hudbe a literatúre) nechcel mať rozhovor s Jožom Urbanom. Povedal som, že prečo nie a že kde ho nájdem. Ivana povedala, že u nich v kuchyni. Tak sa aj stalo a odvtedy sa môj život dosť husto prelínal aj s Jožovým. On vtedy pracoval ako redaktor Literárneho týždenníka. Urobil do neho veľký rozhovor so mnou. Neskôr som s ním urobil taký istý rozhovor aj ja. Bol to ostatný rozhovor v Jožovom živote a vyšiel niekoľko dní po jeho smrti.

Okrem toho, že bol editorom a autorom Doslovov v mojich dvoch zbierkach básní „Pandorina pixľa“ (1994, prémia Ceny Ivana Kraska) a „Vtáčie mlieko“ (1997), bol aj mojím svedkom na svadbe s mojou druhou manželkou Sabínou. Nuž, všelibársčo sme s Jožkom pozažívali. Silno sa ma dotkla jeho tragická smrť za Zvolenom. Raz som po celú noc písal panychídu, po dni, keď sa zabil. Odsýpalo to, rinulo sa to samé, bol som v akomsi zvláštnom tranze. (Keď Jožo umieral, udialo sa naraz viacero zvláštnych vecí, ale o tom niekedy inokedy.)

Mal som ešte PC starú herku, išiel som si ľahnúť nadránom.
Keď som sa pred obedom zobudil, z celonočného poetického pásma (asi 30 stranového) sa mi uložila len jediná veta: „…ostane po nás iba zopár slov…“ Naozaj. Tie dlhé (rýmované) riadky som si buď zabudol uložiť, alebo sa chatrný (tuším 286 – pre pamätníkov) môj PC na to vykašľal.
Zdvihol som oči hore a povedal som:
– Veď máš pravdu, ale už mi to nerob.

Napísal som a venoval som mu moju zbierku básní „ETC… Koniec kruhu“. Desať rokov po jeho smrti sa režisérka Tina Diosi rozhodla o Jožovi natočiť road movie „Malý zúrivý Robinson“. Nápad to bol dobrý, natáčať sa začalo v Banskej Štiavnici, kde sme na čiernom Forde Mustang s Waldom a Vojtom, neskôr aj s Jožovým bratom Mirom putovali Slovenskom po stopách Jožových reportáží až do jeho rodných Košíc. Bolo to fajn, ale ja som veru nebol disciplinovaný herec a nedostavil som sa na záverečné natáčanie do Bratislavy. Práve sme sa totiž rozchádzali so Sofiou a to mnou poriadne mávalo. Išlo to až tak ďaleko, že režisérka s produkčnou filmu skočili v Blave do auta a išli po mňa do Štiavnice. Stopovali ma po krčmách. Úspešne som im unikol. Skončilo sa to tak, že ma z filmu, ktorého bolo natočených niekoľko desiatok hodín, vystrihli.

Dodatočne sa im ospravedlňujem.

Na premiéru filmu som radšej ani nešiel.

(c) Anton A. Pižurný
z pripravovaného rukopisu „Teľacie roky“

jožo u rozhovor 1
Prvá časť „posmrtného rozhovoru…

jožo u rozhovor 2
Druhá časť…

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.