Založ si blog

Bryndzové halušky. . .

…Čas obeda sa blížil. Mojím najobľúbenejším jedlom boli, sú a budú práve bryndzové halušky. Mohol som ich jesť hocikedy a v akomkoľvek množstve. Moja mama ich hádzala z lopárika do vriacej posolenej vody, ja som mal za úlohu zatiaľ miešať na panvici pražiacu sa cibuľu. Tak som pribehol aj teraz. Cibuľa už rozváňala na celú kuchyňu.

– No kde si? Cibuľka už aj bude! – povedala mama naoko prísne a veľkou drevenou dierkovanou varechou vybrala ďalšiu porciu halušiek z vody. Párkrát ňou potriasla, aby z nich stiekla voda a vhodila ich do bielej misy s ušami. To som už vedel, že tam mám pridať za lyžicu domácej masti. Cibuľka už bola opražená presne do chrumkava, do hneda až bola nasladnutá, tak, ako nám to najviac chutilo. Zamiešal som halušky v mise, aby boli pekne šmykľavé, ale bryndzu pridala mama. Nikdy sme nepridávali smotanu, halušky boli predsa bryndzové!

Nabral som si na tanier kopcom a vedel som, že to na jedenkrát nebude stačiť. Halušky sa samé kĺzali dolu hrdlom, mali tvar skutočných halušiek, ručne hádzaných. Pomedzi jednotlivé sústa sme to zapíjali mliekom, ktoré s bryndzou a cibuľkou na sladko tvorili tú správnu chuť.

Nabral som si znova plný tanier a pokračoval som v jedení. Hoci som už pomaly nevládal, nedokázal som prestať. Vedel som, že obžerstvo nie je dobrá vlastnosť, ale toto bolo silnejšie.

Dlho som si myslel, že toto sú najlepšie bryndzové halušky na svete. Dovtedy, kým som neochutnal halušky mojej starej mamy, ktorá ich učila variť moju mamu. Stará mama mi prezradila, že keď nebolo na bryndzu, chutili aj omastené halušky, iba s opraženou cibuľkou a veru mala pravdu.

(c) anton a. pižurný
/Z pripravovaného rukopisu Biela skrinka/

bryndzove-halusky-0070
IMG_20151104_123029

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

kravy

Kmeň vtáčej chrípky H5N1 detegovali aj v kravskom mlieku, upozornila WHO

19.04.2024 17:46

Nateraz nie je známe, ako dlho môže vírus v mlieku prežiť.

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

Ukrajinskí vojaci ďakujú Slovákom za zbierku na muníciu

Zbierka na muníciu raketovo rastie, podporila ju i Čaputová. Ďakujeme, bratia Slováci, odkazujú ukrajinskí vojaci z frontu

19.04.2024 16:30, aktualizované: 17:35

Ciieľ bol najskôr vyzbierať jeden milión eur. Vzhľadom na obrovský ohlas a ochotu posielať peniaze obrancom, je zbierka bez finančného a časového limitu.