Založ si blog

L á n g o š e . . .

Kožka na kakau, vajcová polievka a mastné mäso boli jedlá, od ktorých ma napínalo veľmi dlho. Kakao som mal na raňajky veľmi rád, ale muselo byť precedené. Inak ani za svet. Vajcová polievka bola proste brrr, no a z každého kúska mäsa som musel prácne oddolovávať kúsky mastného, alebo blaniek, či šliach. Prišiel som na jeden fígeľ. Keď ma naši donútili jesť jedlo, ktoré mi nechutilo, napchal som si to všetko riadne do úst, vstal som od stola, akože som už dojedol a potom som to vonku vypľul. Inak obedy boli v našej rodine pomerne stresujúcou akciou. Vždy sa mi niečo nepáčilo a všetko som ofrfľal. Raz to už môj dobrý otec (ktorý ma nikdy neudrel) už nevydržal a išiel do pivnice po hadičku na nasávanie vína, že ma s tým vyšvácka. Ukryl som sa pod stoličku, otec šľahal po nohách stoličky, ja som vrieskal a bolo to vybavené.

Nuž, ale keďže som bol dosť vyberavý v jedle (nejedol som ani polievky a omáčky) a najradšej som mával v školskej jedálni dukátové buchtičky, (z tých som bol veru aj na dupľu, či tripľu, lebo pani kuchárka bola Ancinéni, naša dobrá pani susedka), bol som dosť chudý. Rodičia ma strašili, že ak nebudem poriadne jesť, pôjdeme k pánovi doktorovi a ten mi pichne injekciu. Raz sme boli na nedeľnej prechádzke a oproti nám išiel pán doktor. Rýchlo som si nafúkol líca, aby som vyzeral tučný a pána doktora som pozdravil iba kývnutím hlavy. Všetci sa usmievali, ale nikto mi nič nepovedal.

 

Susedka z druhej strany bola Rózi néni, tiež kuchárka. Bola Maďarka, nevedela veľmi dobre po slovensky, ale mali sme sa radi. Jej lángoše boli tie najlepšie na svete. Tie, ktoré nám nosievali do školy počas veľkej prestávky sa veru nikdy nevyrovnali tej od Rózinény! Pozvala ma na obed, z rádia išlo „It a Česlovákrádió maďanelvúadáša“ na stole sa parilo v výnikajúcej fazuľovej polievky s chudučkým údeným mäskom (Rózinéni ma dobre poznala) a keď som za tým zjedol dva riadne cesnakové obrovské lagoše, ledva som sa hýbal. Vtedy som sa pomaly pozviechal pred ich dom, kde pod krásne voňajúcim kríkom orgována sedával Jánčibáči – strýko Rózinéni. Stále fajčil fajku, mne vždy s úsmevom zahrozil krivým žltým prstom, povedal: „Na mivan, Tóni?“ a už sme spoločne sedeli po zvláštnej vôni, ktorá bola pomiešaná s vôňou tabaku a orgovánu.

Z orgovánového kríka frngali vrabce na stromy v parku, kde sa na starých boroviciach cukrovali hrdličky s tým ich „Kukúč-ku“. Raz som tie hrdličky sledoval. Jedna sedela na konci konára. Jek nápadník priletel na druhý koniec, zakukúčkal, poklonil sa, pristúpil o dva kroky bližšie k tej na konci. A takto to išlo stále dokola, až kým nebol celkom pri nej. A vtedy na ňu skočil, tá však rozprestrela krídla a už obe hrdličky krúžili na krásnym parkom môjho detstva…

 

 

(c) anton a. pižurný

BIELA SKRINKA

langoše

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Thunbergová

Švédska prokuratúra obvinila Gretu Thunbergovú z občianskej neposlušnosti

23.04.2024 19:35

Súdy v minulosti už dvakrát uložili celosvetovo známej aktivistke pokutu za občiansku neposlušnosť na klimatických protestoch.

R1 BB - Slovenská Ľupča, kameň, poklepanie

Odštartovali výstavbu dôležitej cesty na R1. Šoféri sa však na tri roky musia obrniť trpezlivosťou

23.04.2024 18:52

Preťažený úsek, na ktorom pomerne často dochádzalo aj k nehodám, sa konečne skvalitní. Nová štvorprúdová rýchlostná cesta by mala byť hotová do dva a pol roka.