Založ si blog

Ranná rybačka. . .

Tibor bol od nás starší a skúsenejší. Povedal, že ak chceme, môžeme veľmi skoro ráno, keď ešte bude celý náš medzinárodný pioniersky tábor v Horši spať, ísť s ním na riečku chytať ryby, že vtedy berú najlepšie. Ale že to dokážu len ozajstní zálesáci. Plní vzrušenia sme sa nachystali už večer predtým a nemohli sme ani zaspať. Predstavovali sme si, ako sa vrátime z úspešného lovu a budeme kráľmi dňa. Takéto akcie boli samozrejme zakázané, tábor sa nesmel nikdy opustiť bez súhlasu vedúcich, nieto ešte tak skoro ráno. Pri táborom stožiari mali službu vždy dvaja, ktorí sa striedali po celú noc až do budíčka. Z nich sme si ale ťažkú hlavu nerobili, pretože pospávali, a bolo ľahké sa okolo nich potichu prešmyknúť.

Na dvere našej chatky sa ozvalo tiché zaklopanie. My s Ďurim sme už sedeli dávno pripravení a oblečení na našich posteliach. Otvorili sme dvere, bol to Tibor a šepotom nás volal. Mali sme pripravené prúty, silóny s háčikmi a plaváky z korkových štupľov, ktoré sme našli pri kuchyni. Návnadu sme nemali, Tibor povedal, že ju zoženieme cestou.

🙂

Horšianska dolina ešte driemala v rannom pokoji, nad staré hraby pomaly vyliezal žeravý kotúč slnka, ktorý dával tušiť horúci deň. Bolo však ešte pomerne chladno, od riečky Sikenica tiahol studený dych. Kráčali sme popri popadaných stromoch, ktorých konáre ako prsty stareny boli zaborené do modrej hladiny. Mihol sa v nej občas krásny jalec, vystrelil spod kameňa, keď na brehu zacítil naše kroky.

Tibor povedal aby sme sa rozdelili. Ja aby som ostal tam, že oni pôjdu ďalej. A aby som si na lúčke chytil návnadu. Odišli.

 

Ostal som sám v tajomnom lesíku, pri nohách mi šumela po veľkom kameni číra voda. Vyšiel som na lúčku a spod nôh mi vyskočil lúčny koník. Sledoval som ho, až som ho uvidel sedieť na hrubom steble. Opatrne som sa k nemu priblížil a prudko som vystrel ruku. V dlani som zacítil jeho vzpieranie, ale nepopustil som. Bol krásny zelený. Vzal som ho medzi prsty a napichol som ho na háčik.

Potichu som sa priblížil k riečke, nad ktorú sa nahýňal kmeň spadnutého stromu. Vyliezol som naň, zatajil som dych a nahodil udicu. Takmer okamžite som zacítil úder do prúta v dlani, srdce sa mi rozbúchalo, prudko som švihol prútom k sebe a jeho konci sa nádherne zaleskli šupiny veľkého karasa.

Vtedy sa cez lístie stromov predral slnečný svit, ktorý rybu ožiaril tak, až som musel privrieť oči. Dych sa mi zastavoval pri toľkej kráse, ryba sa mocne trepotala na konci prúta nad modrou hladinou Sikenice. Cítil som sa ako praveký lovec. Zdvihol som prút ešte vyššie a vtedy sa karas odkvačil z háčika, s čľupotom spadol do vody a ako šíp vystrelil kamsi pod korene stromu. Stál som tam ako obarený a pomaly som sa preberal z toho šoku. Bolo mi do plaču.

 

…Až oveľa neskôr som pochopil, že najkrajšie veci trvajú iba chvíľku a my môžeme byť radi, že sa nám pošťastilo na chvíľku ich zachytiť. Aspoň na chvíľku môžeme byť účastní na plynutí nádhernej rieky života, ktorá sa vlieva do nekonečného mora Vesmíru…

 

 

 

© anton a. pižurný
BIELA SKRINKA

foto Sikenica v Horši, Jozef Javurek 

Horsa Sikenica

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.