Založ si blog

H r o n . . .

Všetko sa mení, iba zmena je večná. Ten chlapec je vo mne navždy. Ten chlapec má svoje archetypy zakódované ako najpevnejšie body aj vo chvíľach, keď Osud zamáva ohnivými krídlami a zdá sa, že z hlbokej vody Márnosti už niet úniku.

 

S kamarátmi som sa rád hral na stávky. Napríklad sme kdesi naďabili na starú vahadlovú studňu. Zdala sa celkom zachovalá. Bola dosť hlboká, ale ja som sa s Janom stavil, že do nej vleziem a potom ma vytiahnu. Tak sa aj stalo. Sadol som si na vedro a chalani ma pomaly spustili. Ocitol som sa v hlbokej vlhkej šachte, až som sa dotkol dna. Bolo suché. Zavolal som hore na chalanov, aby ma vytiahli. Ale Jano povedal niečo smiešne a všetci hore sa začali smiať a nevládali ma vytiahnuť. Potom sa trocha upokojili a ťahali ma ďalej. Niekoľko metrov pred ústím sa však znova začali smiať a skoro som spadol späť. Všeličo mi vtedy prebehlo mysľou. Z posledných síl som sa zaprel pleciami a nohami o drapľavé steny studne a nakoniec sa mi podarilo odtiaľ vyškriabať.

Stavil som sa aj, že zleziem z Ernestíninho mosta nad Hronom na jeden z pilierov. Zavesil som sa za ruky a skočil som naň. Podo mnou šumela hnedá voda, ocitol som sa v tajomnom svete. Vychutnával som si to. Aj odtiaľ som sa musel dáko dostať späť. Ale chalani mali krátke ruky a skočiť do vody som sa bál. Sedel som na pilieri a premýšľal som. Nakoniec som si spomenul, že kdesi v drevárni máme povrazový rebrík. Jano sa preň aj rozbehol a priniesol ho. Podarilo sa mi vyliezť späť na most. Stávku som vyhral.

 

Najzvláštnejšie som sa však cítil, keď som sa kúpal v Hrone a nad mostom som objavil do dna zaborený veľký kmeň stromu. Doplával som k nemu, vyliezol som naň a chvíľu som sa slnil. Potom mi napadlo, že ho skúsim podplávať. Skočil som do vody a ponoril som sa. Oči som mal zatvorené, preto som hmatkal po kmeni a po dne. Podarilo sa mi podplávať ho a vynoril som sa na druhej strane. Rozhodol som sa, že to skúsim ešte raz. Ponoril som sa, ale prúd vody ma zacvikol medzi kmeň stromu a dno! Brucho a hruď som mal pevne uväznené. Mykal som sa, ale čím viac som sa snažil, tým hlbšie som sa dostával pod kmeń. V tej chvíli som si uvedomil, že sa môžem utopiť. Hoci som bol pod vodou, cítil som, akoby ma zalial pot. Znova mi všeličo prešľahlo mysľou. Topil som sa.

 

Pomyslel som si na svojich rodičov, svoje sestry, že ich už nikdy neuvidím. A v tej chvíli ma akoby schytila mocná ruka a vytrhla ma spod kmeňa stromu. Vyplával som na breh s oškretou hruďou, zadychčaný som sa posadil a dodnes neviem, čo sa vtedy vlastne stalo…

© anton a. pižurný

Biela skrinka, úryvok z rukopisu

foto: Kristián Opa

Kristián Opa Hron

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Russia Victory Day Parade ruskí vojaci

Výdavky na zbrojenie rekordne rastú. Vojna na Ukrajine rozhýbala NATO

23.04.2024 08:00

Celkové vojenské výdavky vo svete dosiahli vlani až 2,443 bilióna dolárov, čo je najvyššia suma od roku 1988.

americkí vojaci

Na americké jednotky v Iraku a Sýrii útočili dvakrát v priebehu 24 hodín

23.04.2024 06:52

Dva drony zostrelili v pondelok neďaleko leteckej základne v západoirackej provincii Anbár.

ATACMS, Ukrajina

ATACMS či vojenskí poradcovia. Zameria Kyjev pomoc z USA aj na zničenie Krymského mosta?

23.04.2024 06:00

Už tento týždeň by Ukrajina mohla z USA dostať ďalekonosné Armádne taktické raketové systémy – ATACMS.

Marina Francisti, Ana Meši

Zubná turistika očami lekárok zo Srbska: Slovákov trápi bezzubosť, chodia k nám po protézy aj implantáty. Láka ich cena

23.04.2024 06:00

Stomatologičky zo Srbska nám priblížili, čo láka Slovákov do ich ambulancií.