Založ si blog

Sladké nič. . .

Ako chlapec som si počas letných horúčav, (keď slniečko pieklo na naše schody pred domom tak, že aj v noci boli teplé, keď sme na nich sedávali), som prišiel na recept, ako z vajíčok, maizeny a mlieka vyrobiť zmrzlinu. Robil som ju do dvoch vaničiek, rozdelených priehradkami na kocky. Ako prvú som si ale vyrábal malinovú zmrzlinu tak, že som do vaničky nalial malinovku z maminho malinového sirupu, ktorú som dal do mraziaka. Potom som v Rettingovej kuchárke našiel recept na vanilkovú a kakaovú zmrzlinu. Výroba bola pomerne jednoduchá a ja som sa tak stal u mojich kamarátov z blízkeho okolia známym zmrzlinárom.

 

Keď som ešte chodil do škôlky, naša rodina mala takú tradíciu, že sme sa každú nedeľu boli prejsť mestečkom. Z toho som mával priam vyrážky, pretože ma navliekli do bielych (!) pančucháčov, modrých matróziek, dali mi lakované topánočky a musel som pekne cupkať popri našich a každého pozdraviť. Mali však na mňa fintu, pretože konečným cieľom bývala cukráreň na rohu. Na jednej takej nedeľnej prechádzke som neposlúchal, preto sa naši rozhodli návštevu cukrárne zrušiť. A to nemali robiť. Ako sme prechádzali popri cukrárni, plesol som sa v tých bielych pančuškách a matrózkach o zem a ešte som sa aj pekne pogúľal. Prvou reakciou bolo pár po zadku, ale keď som spustil srdervúci plač, nakoniec sme do cukrárne išli. Tá úžasná tôňa cukrárne s nebeskými vôňami! Tie nádherné torty a koláče za sklom! Raj. Ale najradšej som mal zmrzlinu. Ten skvelý zvuk – šťúkanie lesklej naberačky na zmrzlinu, to mi pripomínalo najkrajšiu hudbu.

Zmrzlinu sme si dávali buď do peknej nerezovej misky, alebo na oplátku, ktorú sme volali „ošťa“.

 

Kopček zmrzliny bol niekedy tak beťársky urobený, že to bola iba taká kupolka, ktorá bola vovnútri prázdna. Také sladké nič. Ale mne to nevadilo, pretože keď som sa do nej vboril jazykom, pocítil som voňavý chlad vo vnútri a všetko bolo odpustené.

 

© anton a. pižurný

Biela skrinka, úryvok z rukopisu

zmrlina kliešte

 

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

France Moulin Rouge

Ostalo len LIN ROUGE. Vrtuľa legendárneho mlyna na streche parížskeho kabaretu sa zrútila

25.04.2024 09:29

Svetoznámy kabaret je jednou z tamojších najnavštevovanejších turistických atrakcií.

izrael, hamas, zbrane

Hamas zloží zbrane, ak vznikne palestínsky štát, povedal predstaviteľ hnutia

25.04.2024 09:16

Hnutie Hamas vládne od roku 2007 v Pásme Gazy.

Jemen, USS Carney

Loď v Červenom mori zostrelila raketu, k útoku sa prihlásili húsíovia

25.04.2024 08:40

Vypálená raketa pravdepodobne mierila na loď MV Yorktown plaviacu sa pod americkou vlajkou.

Mikuláš Černák, súd

Zatiaľ nie, odkázal Černák. Na súde nastal zvrat, rozhodovať o jeho prepustení sa bude o týždeň, boss bossov prehovorí

25.04.2024 08:00, aktualizované: 09:52

Kedy sa dozvieme verdikt, zatiaľ nie je známe. V prípade ešte stále pribúdajú návrhy na doplnenie dokazovania a procesné strany ich môžu podať aj počas pojednávania.