Založ si blog

„V Paríži dievčatko býva. . . „

V našej obývačke sme mali veľké rádio. Bol to vlastne pekný kus nábytku, malo zaoblené tvary, v nich veľké reproduktory, šuplíky. Na ňom trónil televízor. Bol čiernobiely a keďže v tom čase sme na ňom mohli sledovať iba Československú televíziu, veľa som si z neho neužil. Aj tak som sa väčšinu voľného času hral v parku. Kým náš otec ešte žil, mali sme taký zvyk, že sme sa celá rodina posadili v obývačke. Vtedy išli Večerníčky, ktoré sme volali „Okienka“, podľa toho, že v ich úvodnej zvučke sa zhášali a zažínali okná na domoch. Dopredu do kresla si sadol náš otec a my sme spoza jeho chrbta sledovali potom aj Správy. Otec to komentoval, ale ja som nič nerozumel. Samé „Kombajny vyšli do polí“, alebo „Plán päťročnice splníme“, či „Sovietsky zväz je náš najväčší priateľ“. Keď sa správy blížili k záveru, potuteľne sme sa usmievali a čakali sme, kedy otec zaspí. Oprel sa jednou rukou o kreslo, hlava mu kľuckala. Bolo to smiešne a zabávali sme sa na tom. (Teraz robím ja to isté)

 Náš televízor sa vyznačoval aj tou vlastnosťou, že hocikedy sa v ňom stratil obraz, vtedy bolo treba k nemu prísť, riadne ho udrieť na isté miesto na boku a obraz znova naskočil. Väčšinou na to používali mňa. Televízor bol už tak vycvičený, že niekedy stačilo len vstať a podísť k nemu, či udrieť nohou o dlážku a bolo to vybavené. Neskôr som to riešil tak, že som si vzal metlu nna dlhej rúčke a tou som ho poklepal. Bolo to vlastne prvé diaľkové ovládanie.

 Večer dávali občas filmy „s hviezdičkou“, to som ja nesmel pozerať a musel som ísť do spálne. Ale nechával som si pootvorené dvere a škárou som opatrne sledoval film. Myslel som si, že o mne nevedia. Nuž, raz však dávali francúzsky film, kde bolo vidieť nahé prsia. A to už veru naši prišli k dverám spálne a zatvorili ich. Takže o mne dobre vedeli. Na druhý deň som však bol chorý, ostal som doma. Sestry boli v škole, otec v robote, mama v obchode. A tak som si zapol televízor. Opakovali ten zakázaný film a ja som ani nedýchal, také to bolo vzrúšo. Kým sa mama vrátila z obchodu, už som znova poctivo ležal vo svojej posteli so šatkou na hrdle…

 To rádio malo navrchu aj gramofón, ale to som sa dozvedel až neskôr, keďže na ňom stál ten televízor. V jednom z jeho šuplíkov som našiel starú platňu, nebola vinylová, bola ešte zo šelaku. Na nej spievala moja mama francúzsky šansón „V Paríži dievčatko býva, bokom od bohatých dám…“. Nebolo to na rýchlosti 33, ale rýchlejšie, 78. Povedali mi, že to je naozaj hlas mojej mamy. Otec jej ju daroval ako darček k výročiu ich svadby, keď boli v Bratislave v Rozhlase a vtedy ste si tam mohli nahrať vlastnú platňu (za poplatok), ktorú im potom zabalili do hnedého papiera.

.:.

Anton Pižurný

Biela skrinka (úryvok z pripravovaného rukopisu)

tonko

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.