Založ si blog

Písací stroj na padláši

           Na povale (po našom „padláš“) som našiel poklady. V kusoch slnečných lúčov z malého okienka vírili striebristé zrnká prachu, pretínali prítmie v tajomnom priestore, kde bola moja detská bielomodrá lavica. Mala odkladací priestor, v ktorom som našiel veľa zviazaných farebných i čiernobielych časopisov, previazaných špagátom. Boli to „Film a divadlo“, „100 plus 1 zahraničních zajímavostí“, „Mladá tvorba“ a ročníky „Života“ a „Pravdy“ z rokov 1968–1972 a iné. Celé hodiny som vdychoval prach a listoval si v časopisoch a novinách. V niektorých som našiel aj nahé ženy, boli to prvé také obrázky, ktoré som videl. Niektorým článkom v novinách som nerozumel. To boli tie o politike.

             Niekedy ma, tuho začítanému, naľakala myš alebo mačka, ktoré narobili buchot v kútoch. Krv mi stuhla v žilách, vyrušili ma v chvíľach sústredenia, v chvíľach, keď som bol mysľou úplne inde než na našom padláši. Občas do okienka, trepotajúc krídlami pristála hrdlička, ale keď ma zbadala, od strachu vypustila hovienko a ozlomkrky sa pratala.

        Na lavici trónil starý písací stroj. Neviem už, odkiaľ sa vzal, ale bola to krásna mašinka. Volal sa Underwood. Mal už dosť potrhanú pásku, ale ešte fungoval. Skúšal som do neho vložiť papier. Po niekoľkých pokusoch sa mi to podarilo. Stlačil som gombík, kladivko buchlo a – nič. Skúsil som znova. Zbytočne. Len na valci a papieri ostal bezfarebný odtlačok písmena z kladivka. Potom som si všimol, že čierna páska nie je vo svojom bežci. Po chvíľke trápenia sa mi ju čiernymi prstami podarilo dať tam, kam patrila. A buchol som znova. Na papieri sa objavilo písmeno! Od radosti som trieskal po klávesoch ako na klavíri a na papieri sa objavovali nezmyselné odtlačky písmen. Vyzerali asi takto: „zzzzznmknfkjNAJFHEGmmmm nnfjfjjfoaiojuueuzrt…“

 

Keď papier prišiel na koniec valca, krásne to zazvonilo. Malou páčkou bolo treba valec posunúť na ďalší riadok. Bolo to veľmi vzrušujúce, pokúsil som sa napísať svoje prvé slovo. Nepamätám si už, ktoré to bolo, ale na tom stroji som sa naučil písať svoje prvé vety…

 

.:.

(c) Anton Pižurný

Biel skrinka

xkuranov_underwood

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo najmenej 22 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.