Založ si blog

Učiteľ Slávik

UČITEĽ SLÁVIK
(Tá modrá ruža vám povie…)

Najväčším postrachom na našej Základnej deväťročnej škole za socializmu bol učiteľ Slávik. Bol to vysokánsky chlap, ktorý vždy nosil modrý plášť. Vyučoval matematiku a fyziku, teda predmety, ktoré neboli práve mojimi obľúbenými. Ja som mal najradšej slovenčinu a vlastivedu. Na hodinách fyziky nám síce niekedy súdruh učiteľ Slávik ukazoval celkom zaujímavé veci, ale trval na tom, aby sme vedeli naspamäť rôzne vzorce a to mi teda nevoňalo.

Mal zvláštnu metódu skúšania. Ak žiak pri tabuli niečo nevedel, a bolo to niečo, čo bolo naozaj ľahké, Slávik vstal, prišiel k nemu, chytil ho za vlasy pri uchu a potiahol. Akoby zázrakom si skoro každý vždy spomenul. Ak však žiak i naďalej tápal, niekedy to učiteľ nevydržal a vylepil žiakovi takú facku, až mu tabuľa dala druhú. Mal to už tak nacvičené, že niekedy mu dokonca stačilo hrozivo povedať „Mám vstať?“ – pomaly sa dvíhal zo stoličky za katedrou a žiak už zo seba chrlil aj to, čo nevedel.

Mňa udrel len raz, ale zapamätal som si to na celý život, lebo to bola zaslúžená facka a odvtedy som sa na Slávikove hodiny radšej poctivo pripravoval.

Raz sme s rodičmi išli na výlet na našej modrej Oktávii. Bolo to počas prázdnin niekde v okolí nášho mestečka. Rodičia mi nepovedali kam ideme, preto som priam stuhol, keď sme vystúpili z auta pri domčeku, z ktorého vyšiel súdruh učiteľ Slávik. Asi som sa netváril práve nadšene, ale on na mňa sprisahanecky žmurkol. Vošli sme do veľkej obývačky, plnej kvetov. Na okrúhlom stole uprostred miestnosti stáli misy s koláčmi a fľaše s pohármi. Otec si so Slávikom tykali, stále spomínali meno „Dubček“, moja mama sa usmievala a dokonca si pospevovala. Po čase Slávik vybral z puzdra husle začal na nich hrať a spievať. Moji rodičia sa spevom k nemu pridali. Zneli pesničky „Biele margaréty“, „Prečo sa máme rozísť“ a najmä „Modrá ruža“, pri ktorej sa všetci tvárili ako pajáci a vyspevovali ako v divadle.

Ale dobre som sa tam najedol, aj na dvore som sa pohral s kŕdľom Slávikových sliepok. Keď sme odchádzali domov, moji rodičia si celou cestou ešte spievali a ja som premýšľal nad tým, že postrach našej školy je vlastne celkom fajn človek a to mi neštimovalo s tým, aký bol na škole.

Po prázdninách som sa trocha ostýchavo cítil na jeho hodinách, ale už sa nestalo, že by som nebol na jeho hodiny pripravený. Raz, keď som zahabkal, Slávik pomaly začal vstávať smerom ku mne vo svojom povestnom geste, ale ako sa ku mne blížil, s úžasom som zbadal, že namiesto facky na mňa sprisahanecky žmurkol tak, aby to ostatní nevideli. Hneď som všetko vedel a hodiny fyziky sa pomaly stávali mojimi obľúbenými…

 

.:.
Anton Pižurný
BIELA SKRINKA
(v rukopise)

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

Ukrajina

Ukrajina aj Izrael. Zvládla by EÚ dve vojny?

19.04.2024 06:00

Pre Ukrajinu hľadajú protivzdušnú obranu, na Blízkom východe chcú zabrániť stupňovaniu napätia. Na tom sa zhodli lídri krajín EÚ.