Založ si blog

Archív: október, 2018

Železná ruža

Po celú noc svišťal vietor, nemilosrdne tlačil do tyla koruny stromov k zemi, prudkými šľahmi lámal ich konáre, z kríkov robil nahnevaných punkerov, nadránom potom z rozkmásanej oblohy spustil biče studeného dažďa. Spomenul som si na moju mamu, ako som ju videl so slzami v očiach v nemých výčitkách, keď som sa niekedy nadránom vrátil domov so zlými ohníkmi v očiach a s […]

Pokračovanie článku

Vlnobytie

BYTIE VO VLNÁCH (BIELA SKRINKA – Anton Pižurný) Autor sa v zbierke próz vracia, potichu a s bázňou (i s básňou), do krajiny, v ktorej nám všetkým bývalo najlepšie. Obsahovo – nie formálne – táto zbierka spomienok odhaľuje autorovu tušenú, ale doteraz nie naplno prejavenú spätosť s tým, čo nás formuje a ukotvuje. Láskavo, lyricky a s citom loví z odchádzajúcej a […]

Pokračovanie článku

V kaštieli Esterházyovcov

Po príchode do škôlky ktorá bola v Želiezovciach v Schubertovom parku v kaštieli Esterházyovcov sme sa mohli hrať vo vysokých kaštieľskych miestnostiach. Nikdy nás ale nepúšťali na dvor kaštieľa, ktorý mal tvar obdĺžnika a bol pre nás jedným z najtajomnejších území. To sa už na dlhých chodbách rinula vôňa pražiacej sa cibule z prípravy obeda. Ale nebola to tá […]

Pokračovanie článku

Kácha

EPILÓG „Kde vy ste, tam aj my sme boli, kde my sme, tam aj vy budete“ Úloha hrobára je v každom meste, či dedine, to je funkcia veľmi vážená. Môžu ju vykonávať ľudia s patričnou empatiou a nadhľadom nad vecami pozemskými. Aj tí banskoštiavnickí majstri hrobári patria k legendám. Hádam najznámejším bol pán Kácha. Vyznačoval sa aj zmyslom pre humor. Napríklad […]

Pokračovanie článku

Skončila škola

Bola to veru veľká sláva, keď sme za socializmu ukončili povinnú školskú dochádzku, úspešne sme ukončili deviaty ročník našej Základnej deväťročnej školy. Niektorí spolužiaci nás však opustili už o rok skôr a nastúpili do Gymnázia už z ôsmej triedy. Vtedy som už písal poviedky a básne a aby každému bolo jasné, že som umelec, chodil som oblečený v Lewiskách […]

Pokračovanie článku

Keď bol Paľko sám na svete

Mojou obľúbenou knižkou bola aj „Keď bol Paľko sám na svete“ od Jensa Sigsgaarda. Paľko sa raz zobudil a zistil, že je na svete celkom sám. Najprv sa mu to páčilo, lebo mohol robiť, čo sa mu len zachcelo. Potom však pochopil, že dobre mu je len medzi ľuďmi. Občas som sa budieval s plačom. Snívalo sa mi niečo veľmi krásne (raz sa mi snívalo aj to, že viem lietať, […]

Pokračovanie článku

Mamine maliny

Moja mama pestovala maliny. Mali svoje miesto v niekoľkých radoch pri plote jej záhrady s krásnymi kvetmi, ovocnými stromami, zeleninou. Boli nádherné, voňavé a chutné. Keď som si jednu veľkú ako palec vložil do úst a pomliaždil jazykom, po podnebí sa mi rozliala nadpozemská chuť. Mama tie maliny zavárala, robila z nich fantastický lekvár, ktorý, ak som si ho natrel na […]

Pokračovanie článku

Chlapci zo Schubertovej ulice

…Potom som sedel s Romanom, ktorý bol vtedy môj najlepší kamarát. Celé hodiny sme sa hrávali v Schubertovom parku, alebo sme si doma čítali a potom sme sa o tom rozprávali. Knižky sme si požičiavali navzájom a ja som niekedy potajomky zobral knihu z maminej roboty z predajne Slovenská kniha. Mama to nemala rada, lebo vraj ako to bude vyzerať, keď si potom niekto kúpi novú […]

Pokračovanie článku

Rímsky sarkofág v Želiezovciach

Počas pobytu v slnečnej Apúlii si Juraj Becsei Vesszös Želiezovský nahonobil veľký majetok a zabil (ako sám udáva) okolo 220 ľudí a dopustil sa množstva iných zločinov. Majetok tvorený najmä zlatom a šperkami si pod kráľovskou ochranou prepravil do Budína. Prevoz zlata do Želiezoviec bol však pre už málo početnú skupinu ozbrojencov riskantný. Ako skrýša mu však […]

Pokračovanie článku

Kopytníci

Pokračovanie článku
Veľká anketa Pravdy: Koho chcú čitatelia za prezidenta? Súboj bude tesný. Karty mieša Matovič, Danko a Harabin

Veľká anketa Pravdy: Koho chcú čitatelia za prezidenta? Súboj bude tesný. Karty mieša Matovič, Danko a Harabin

18.03.2024 06:00

Do Virtuálnych volieb Pravdy sa za desať dní zapojilo celkovo 22 343 ľudí.

ONLINE: Poľsko a Nemecko koncom marca aktivujú tankovú koalíciu

ONLINE: Poľsko a Nemecko koncom marca aktivujú tankovú koalíciu

18.03.2024 06:30

Tzv. tanková koalícia jednou z najdôležitejších, aké boli vytvorené na podporu Ukrajiny.

Rusi postupujú - na ruskom území. Partizáni odhalili podstatnú slabosť Moskvy

Rusi postupujú - na ruskom území. Partizáni odhalili podstatnú slabosť Moskvy

18.03.2024 13:00

Aj keď tieto akcie majú malý vojenský význam, odhalili slabosť ruských síl, píše poľský analytik.

Korčok - Pellegrini: Prezidentskí kandidáti po prvý raz zoči-voči

Korčok - Pellegrini: Prezidentskí kandidáti po prvý raz zoči-voči

18.03.2024 20:00

Favoriti predvolebných prieskumov sa stretli v prvom priamom predvolebnom dueli.