Založ si blog

Drevené vajce

Stará mama už nemala veľa sliepok len štyri, ale zato boli dobré nosnice. Vajíčka znášali do hniezd, ktoré si urobili hocikde. Bolo to dosť vzrušujúce, hľadať ich. Jedno stabilné mali v malinčí za drevárňou, tam som každý deň našiel aspoň jedno a s radosťou som ho vždy zaniesol starej mame. Boli hnedé a pekné veľké. Na výdatnú praženicu na cibuľke a slaninke stačili aj dve.

Raz bolo hniezdo v malinčí prázdne. Vravievali, že tie vajíčka kradne aj kuna, ale tá nechávala škrupiny v hniezde. To sa mi akosi nezdalo, preto som sa rozhodol pátrať po okolí.

Preskúmal som celý dvor a záhradku pred domom, dokonca som zašiel až do zadnej záhrady s pivničkou pri potoku. Tam som si v lete nosieval deku, malinovku, knihu a na briežku pod pivničkou som čítajúc na deke strávil celé hodiny. Pivnička bola na jednej strane potoka, z druhej strany oproti sa občas vinula źvláštna vôňa z domčeka Pálenice na Čistej vode. Na drevených dvierkach pivničky svietilo veľkými bielymi písmenami POVŽAN. Vždy som sa na tom zabavil, napísal to mamin mladší brat Janko Považan, ktorý zabudol namaľovať jedno „A“. Dlhé roky to tak bolo.

Nakoniec som zablúdil až ku kravičke do maštale pri komore.
Nakukol som do válova. A naozaj! Celkom v rohu bolo v hniezde zo sena boli tri vajíčka. Jedno však bolo akési čudné. Nebolo hnedé ale zvláštne žltkasté, a zdalo sa mi aj ťažšie, ako bývali ostatné vajíčka. Zobral som ho k starej mame: 
– Aha stará mama, toto vajíčko som našiel v maštali!
– Jaj ty trepák jedon! Kde si ho najšou?
– zasmiala sa.
– No maštali, v hniezde, v kúte válova! – urazil som sa.
– V hrante? Nuž aľe veď to je drevenô vajce!
– A prečo je drevené?!
– Nuž to preto, vnúčok môj, aby tam sliepka zniesla aj ďalšie vajcia a aby z nich tam potom vysedela maľie kuriatka. Vieš môj?

Tento fígeľ som dovtedy nepoznal a zdalo sa mi to trocha nedôstojné, takto klamať sliepky. Ale potom stará mama odkiaľsi vybrala naozajstné vajíčka, urobila na pokrivenej panvičke jej známu praženicu so žiareným chlebíkom a čajom z lipy. Svet bol zase krásny a uveriteľný.

.:.
Anton Pižurný
Spriadanie myšlienok
foto a.a.

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Polícia / Policajná páska / Policajné auto /

Hádka dvoch mužov v obci Dlhá nad Váhom sa skončila vraždou

25.04.2024 11:28

Motív a všetky okolnosti prípadu sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

Český predseda vlády Petr Fiala.

Ďalší odchod z Fialovej vlády: končí ministerka pre vedu a výskum

25.04.2024 11:07

Ministerka pre vedu a výskum nemala vlastné ministerstvo, ale len úrad s niekoľkými zamestnancami.

France Moulin Rouge

Ostalo len LIN ROUGE. Vrtuľa legendárneho mlyna na streche parížskeho kabaretu sa zrútila

25.04.2024 09:29

Svetoznámy kabaret je jednou z tamojších najnavštevovanejších turistických atrakcií.

izrael, hamas, zbrane

Hamas zloží zbrane, ak vznikne palestínsky štát, povedal predstaviteľ hnutia

25.04.2024 09:16

Hnutie Hamas vládne od roku 2007 v Pásme Gazy.