Halušky s bryndzou nie sú našim národným jedlom?

4. januára 2017, Anton Pižurný, Nezaradené

Podľa vyjadrená našej najznámejšej etnografky pani Nádaskej bryndzové halušky vonkoncom nie sú naším národným jedlom. Vraj je ním kaša. A na pôvod bryndze si nárokujú Rumuni i Poliaci.

 

Osobne mám rád halušky, v ktorých ceste je na polovicu hrubá múka s hladkou, ale jednoznačne musia prevládať zemiaky. Bryndza najlepšia samozrejme májová. Halušky musia byť nahádzané ručne z lopárika. Ak nie je opražená slaninka, mám rád aj s cibuľkou, opečenou do sladkava.
Istý Čech mi prezradil, že pozná recept na bryndzové halušky, ktorý mu vraj prezradil jeden čašník zo slovenskej „koliby“. Do cesta z múky a vody vraj treba nastrúhať jeden zemiak a bryndzu riadne rozmiešať so smotanou. Brrrr.


Dvakrát som sa zúčastnil súťažne Majstrovstiev sveta vo varení bryndzových halušiek v Tureckej. Porotcom tie naše chutili, pýtali sa, čo im dalo takú zvláštnu, zaujímavú chuť. Prezradil som, že do cesta som nastrúhal dva strúčiky cesnaku. Neuznali to…

(c) anton a. pižurný

10915215_10202434977234495_8811596919786165571_n