Asut

9. augusta 2017, Anton Pižurný, Nezaradené

…Keď sme sa trocha otrkali, zistili sme, že na vojne sú aj skutoční muzikanti. Samozrejme hneď mi napadla oná scéna, kde sa pýtajú mladých vojakov:

– Kdo umí hrát na nějaký hudobní nástroj?

– Já.

-Tak honem do kuchyně, čistit brambory!

 

Dostal som tip na jedného špagáta, ktorý robil na Plukovní ošetřovně (PLOŠ). Volal sa Peter Kaščák a bol z Košíc. Mišovi Kačákovi nebol rodina. Vyštudovaný klavirista. Zašiel som za ním. Bol to výzorom taký premúdrelý východniarsky intelektuál v smiešnom bielom plášti, ktorý mu vonkoncom nesedel. Ale po desiatich minútach rozhovoru zo mňa razom opadli všetky predsudky a bolo to vybavené. Keď sme sa konečne dostali ku klavíru na PDA, už nebolo o čom. No a keď spustil jeho pesničku, ktorú mu otexoval Jožo Urban, boli sme svoji. Rovno tam, na pódiu, sme zložili našu prvú pesničku. Pamätám si dodnes aj jej melódiu a text som napísal takýto:

Nebudem dlho,

len sa ti položím k nohám

Nebudem dlho

len na pár hodín skonám

Potom taký mŕtvy

Odídem

A predsa rád

tak nevýslovne rád

chodím k tebe umierať

Ruke čo mávla

medzi prsty unikám

Len trocha blata

a spolu sme každý sám

A predsa rád,

tak nevýslovne rád

chodím k tebe umierať…

 

Bola to mocná vec, pridal sak nám aj jeden ďalší chalan, už ani neviem odkiaľ, ktorý spieval druhý hlas. Vedľa klavíra stála fľaša borovičky a ten pocit kreatívnej slobody v zelenej pakárni bol neuveriteľný.

Raz mal však deveťáka (dozorného útvaru) obávaný major Richter. Hrali sme na pódiu, keď sa zrazu rozškľabili dvere a v nich stál on! Moja nočná mora. Strácal som dych a pomaly som sa zosúval na stoličke.

– Vojáci! Co tady kurva dělátě?!

Pomyslel som si, že to je koniec s našou hudbou, s našimi plánmi, možno aj so životmi. Ale potom som zostal v šoku. Peter sa postavil a usmial sa na neho:

– Náčelníku, něco si tady cvičíme na ASUT. (To bola tzv. „Armádní soutěž umělecké tvorivosti“.)

 

Richter ho spoznal.

– Á, to jste vy! Tak to je v pořádku. Pak se u vás zastavím.

 

Peter mu predpisovo zasalutoval a major Richter odišiel. Pomaly sa mi vracal dych a neveriaco som pozeral na Petra.

– No čo pozeráš, Písmo, major predsa potrebuje občas také malé veselé tabletky...

 

(pokračovanie)

kresba vtedajší môj kolega pisár Marcel Vanek

blbnuti-v-zelenem-04-marcel-vanek