Najprv gardista, potom komunista, nakoniec demokrat

2. apríla 2019, Anton Pižurný, Nezaradené

Za socializmu som nepatril medzi velebiteľov režimu, bolo mi jasné pokrytectvo časti členov Komunistickej strany Československa, ktorí farizejsky omieľali lásku k strane, k vlasti a k Sovietskemu zväzu naučenými frázami.

Neskôr som pochopil, že táto ich schizofrénia má pragmatické dôvody, ktoré najlepšie popisuje „protištátne“ heslo tej doby: „Kto nekradne, okráda svoju rodinu“.

Nikdy som nebol ani dodnes nie som členom žiadnej strany. Hoci sa už pomaly obrusujú ostré hrany môjho buričstva, predsa len ťažko znášam, keď vidím, ako sa z ľudí, ktorí boli najskôr gardistami, potom komunistami sa nakoniec stali demokrati. Nielen v metaforickom význame.

Zdá sa, akoby sa tá doba vracala. Kto aj po roku 1989 chcel ako tak postúpiť na ekonomickom či spoločenskom rebríčku, najepším receptom na to bolo velebenie strany, ktorá bola aktuálne pri moci. Do politiky vstupujú ľudia nie kvôli tomu, aby pomáhali svojim spoluobčanom, ale aby sa nabalili. Dôkazom toho sú tí, ktorí s holými zadkami začali byť aktívni v politike a po pár rokoch sa z nich stali milonári. Samozrejme, česť výnimkám.

Čo už, ľudia sú už raz takí. Škoda. Len by si možno bolo dobré občas uvedomiť, že pohrebné rúcha nemajú vrecká a teda do hrobu si nikto nič nezoberie.

.:.
Anton Pižurný