Maturitná otázka

22. mája 2019, Anton Pižurný, Nezaradené

BANSKÁ ŠTIAVNICA sa kedysi hrdila aj titulom „mesto študentov“. Po jej uličkách chodili študujúci mnohých národov – od Srbov, cez Maďarov, Čechov… na Trotuári sa prechádzal profesor Dobšinský, učil Braxatorisa a Petófiho na tom istom Lýceu… Evanjelickom lýceu, ktoré navštevoval napríklad aj istý Alexander Ashbóth, ktorý sa dostal až za Veľkú mláku a stal sa generálom v armáde Abrahama Lincolna…

Banská Štiavnica poetom praje. Jej magický genius loci mimoriadne intenzívne vplýval a vplýva na kreatívne duše.

Mal som tiež tú česť tam maturovať na Gymnáziu Andreja Kmeťa, hoci som už ako sedemnásťročný uverejňoval svoje básne v Novom slove mladých, vedeným básnikom Vojtechom Mihálikom, to som ešte ale netušil, že skutočným básnikom sa človek stáva až vtedy, keď príde naozaj o všetko a dokáže to prežiť…

Mal som už za sebou zbierky básní „Majte ma radi“ a „Pandorina pixľa“, keď som v čase maturít prechádzal Námestím svätej Trojice, keď na mňa odrazu volá môj priateľ Erik Píš:

– Tono, Tono počkaj! Čo piješ, musíme si spolu niečo dať, lebo si mi pomohol zmaturovať!

– Ja tebe? Ako som ti pomohol?

– No na skúške zo slovenčiny sa ma na konci opýtali, aby som im menoval nejakého súčasného autora. A mne prišlo na um tvoje meno, tak som im ho povedal a oni súhlasili. Si moja maturitná téma!

Dali sme si do nosa a dodnes si na to s Erikom s úsmevom spomenieme…

.:.
(ap)
foto S Marínou na Sliači. Najväčšia slovenská poetická múza zomrela presne pred 120 rokmi, 22. mája 1899.