Založ si blog

Milan Adamčiak 1)

ŠÁLKA ČASU (1)
(Spomienky na Podhorie)

“Anton prosím ťa, môžeš na chvíľu?“ – ozvalo sa sotva počuteľne slabučkým hlasom zvolanie Milana, ktorý vtedy obýval malú záhradnú chatku v briežku nad Platonovým domom pod veľkou čerešňou.

Vyšiel som zadnými dverami komory kúrie Platona Bakera v Podhorí, ktorá kedysi slúžila aj ako Konzum a krčma strmým brehom s vysoko narastenou trávou. Ovalila ma priam hypnotická vôňa schnúcich bylín neskorého leta. Platonko sa vždy rozčuľoval, že to nemá kto pokosiť.

Bývali sme tam traja. Najskôr básnik Marian Kubica, s ktorým som sa poznal ešte z čias, keď fungovalo „Nové slovo mladých“, platforma pre literátov, v ktorej časť poézie viedol Vojtech Mihálik a prózu Oľga Feldeková. Potom po rokoch znova, ešte keď som býval v Banskej Štiavnici, kam ku mne chodieval aj Milan Adamčiak. Obaja boli príliš výrazné osobnosti na to, aby spolu vychádzali bez konfliktov, preto aj ku mne chodievali na striedačku. To som ešte netušil, že raz budeme bývať u Platona všetci traja spolu.

Tá polomurovaná záhradná chatka mala peknú drevenú verandičku, na ktorej stál usmiaty Milan a kýval mi, keď som priletel veľkým Boeingom 747 cez Paríž priamo z rozprávkového raja ostrova La Reunion vyše dvanásťtisíc kilometrov vzdialeného od Štiavnice do Podhoria niekoľko kilometrov pri Banskej Štiavnici s obrovským kufrom na kolieskach, plnom darčekov a prisťahoval som sa aj ja do toho dvojdomu bez elektriny na Podhorí.

Vošiel som do chatky. Vyzeralo to tam ako v Jakubiskovom filme. Uprostred starý stôl s tromi stoličkami. Na ňom biely hrnček s červenými bodkam a plno plátených vrecúšok. Na tanieriku kôpka cigaretových špakov, z ktorých si zvykol povyberať zvyšky tabaku a z toho si potom ušúľal cigaretu, takzvanú „špakovicu“. Vychudnutý, kostnatý Milan ležal v kovovej posteli v kúte v bielych podvliekačkách. Vyzeral ako Kristus, s bradou Rasputina, z tváre mu svietili horúčkou rozpálené oči.
„Prosím ťa, uvaril by si mi čas, vlastne pardon, čaj? Akosi ma to dnes zložilo.“

Vedel som, že Milan sa preriekol zámerne. Už sme sa predsa trocha poznali.

(Pokračovanie)

.:.
© Anton Pižurný
foto autor

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

kočner, kuciak

Pojednávanie v kauzách Donovaly a Báč zrušili, obžalovaným je aj Kočner

25.04.2024 14:27

Kauzy sa týkajú páchania ekonomickej trestnej činnosti.

Radek Sikorski

Chceme byť jednou z krajín, ktoré určujú smerovanie EÚ, znie z Poľska. Sikorski poslal ostré slová Moskve

25.04.2024 14:27

Poľské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že Sikorského vízia je úzko prepojená s víziou francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona.

remišová

Remišová: Konanie premiéra vykazuje známky zastrašovania súdnej moci

25.04.2024 13:50

Remišová to uviedla v reakcii na utorkovú kontrolu rezortu spravodlivosti na najvyššom súde.

SR súdy Kuffovci napadnutie farmár POX

Pojednávanie s Kuffovcami bude pokračovať v júli

25.04.2024 13:18

Súdny proces pokračoval výpoveďou ďalšej svedkyne.