Založ si blog

Ďurko. . .

 

Na Základnej škole  s nami chodil do triedy aj Ďurko. Vyznačoval sa tým, že stále mu visela pod nosom sviečka sopľa, smrkal a utieral si nos do rukáva. Ťažšie hovoril, šušľal a prskal pri tom sliny. Nikto s ním nechcel sedieť, lebo ani nebol práve voňavý. Na telesnej výchove bol veľmi neohrabaný, deti sa mu smiali a dokonca ho niektorí aj podkopávali. Mal potom v očiach slzy. Na ten pohľad nezabudnem.

Sedával v poslednej lavici sám. Ale keďže mňa môj otec učil, že slabším treba vždy pomáhať, občas som si k nemu sadol a dával som mu opisovať. Niekedy som sa s ním rozdelil aj s desiatou. Ďurko mal taký zvláštny zvyk, že každému, koho mal rád, sa s výkrikom nadšene vrhal okolo krku.

– Tony môj, ja ťa mám tak rád!

Raz som bol aj u nich doma. Na kuchynskom stole čupela strakatá sliepka a ospalo krútila hlavou. Na diváne sedela jeho stará mama, ktorá bola hluchá. Išli sme s Ďurkom na dvor a ukázal mi krásny model zámku, okolo ktorého tiekla naozajstná voda a v nej plávala malá loďka. To sa mi veľmi páčilo a tak som sa s Ďurkom kamarátil aj naďalej.

Ale Ďurko slintal stále viac a viac, až jedného dňa prestal chodiť do našej školy. Povedali nám, že sa odsťahovali kamsi do Čiech, kde budú Ďurka liečiť.

Po niekoľkých rokoch som išiel okolo nášho parku a uvidel som Ďurka, slušne oblečeného, išiel s mamou oproti mne. Neviem prečo, ale napadlo mi, že ho pozdravím, ako to robieval on. Objal som ho:

– Ahoj, Ďurko, som rád, že ťa vidím!

Ale Ďurko ma prekvapene odstrčil, chvíľu na mňa hľadel a pomaly, zreteľne mi po česky povedal:

– Promiň, ale já tě neznám.

Bol to Ďurko, ale už to nebol on.

🙁

 

© anton a. pižurný
(Biela skrinka, pripravovaný rukopis)

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.

Rudolf Huliak

SaS podá návrh na odvolanie Huliaka z postu predsedu výboru

19.04.2024 13:00

Hlina tvrdí, že podnet bude musieť byť zaradený na rokovanie a musí byť o ňom rozprava.