Založ si blog

P o č ú v a d l o. . .

…Stará mama nevedela plávať. Nemala sa to kde naučiť. Plávať nevedela ani moja mama, ale tá sa naučila aspoň bicyklovať. V Prenčove pod Sitnom tiekla riečka Štiavnica, do ktorej sa nad našou záhradou vlieval Babí potok od Čistej vody, ale tá bola plytká a plávať sa v nej veru nedalo. Kedysi vraj na jej hornom toku nad dedinou, tam, kde sme mali polia, boli zlatokopi. Riečka Štiavnica tiekla dolu z Banskej Štiavnice a so sebou prinášala aj zlatinky, ktoré títo „zlatokopi“ chytali do medvedích huní. Ja som v nej videl len pár krásnych jalcov, ktoré sa pod jej hladinou občas naozaj zablysli ako kusy zlata, alebo striebra.

 

Jalce v riečke Štiavnica sa ukrývali pod kameňmi. Niektoré miesta som už poznal a opatrne som sa v ľadovej vode sa blížil k veľkým skalám v jej koryte. Niekedy ma zazreli a vyleteli ako šípy, niektoré mi dokonca vrazili do nôh. Keď som opatrne jednou rukou zahatal dieru pod kameňom, druhou som odspodu siahol po rybe. Ak tam bola, až ma trhlo od jej hybkého a klzkého pohybu. Pevne som ju zovrel a vytiahol ruku. Mal som ju! Bolo to veľmi vzrušujúce. Držal som v dlani pevné, pružné telo, ktoré sa snažilo zo všetkých síl vykĺznuť sa mi. Niektorým sa to aj podarilo. Najlepšie bolo rybu hneď po zovretí vyhodiť na breh. Tam sa vyhadzovala a trepotala. Ale potom som nevedel, čo s nimi. Jeden môj úlovok som raz hodil susedovie mačke, ale veľký záujem o rybu nejavila.

 

Okolie Banskej Štiavnice je známe svojimi prekrásnymi jazerami. Volajú ich tajchy a boli vybudované pre potreby baníkov, ktorým pomáhala poháňať ich stroje. Kolpachy, Richňava, Počúvadlo… Kedysi ich bolo viac než dvadsať. Hádam najznámejším bolo a je Počúvadlo. Je rovno pod Sitnom a je na ňom asi najviac chát. Vravievalo sa, že v ňom je najstudenejšia voda. Náš otec v tom čase pracoval ako okresný veterinár a tí mali chatu práve na Počúvadlianskom jazere. Bola niekoľko minút od hrádze jazera, v dolinke, nad ktorou bola pekná studnička v domčeku so strieškou, k nemu bol na reťazi pripevnený plechový hrnček, aby si každý mohol nabrať výbornej vody a napiť sa.

 

(c) anton a. pižurný

Spriadanie myšlienok

úryvok z rukopisu

foto Tatopočúvadlo

 

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Abrams, Ukrajina

Tankom Abrams sa na Ukrajine nedarí. Vyskúšajú ruskú korytnačiu taktiku?

28.04.2024 06:00

Ukrajina dostala od USA 31 tankov Abrams M1A1. O päť už prišla a ďalšie tri boli poškodené.

parlament, PVV, rokovanie, Robert Fico, Peter Pellegrini, Milan Majerský, Tomáš Taraba

Získa Slovensko všetkých 6,4 miliárd z plánu obnovy? Úradníci vládu kritizujú, Fico sa spolieha na nové zákony

28.04.2024 06:00

Najviac omeškaných míľnikov a problémov s implementáciou opatrení majú rezorty zdravotníctva, spravodlivosti a životného prostredia či vnútra. Slovensko môže prísť o miliardy eur.

Gay, gej homosexuáli, LGBTI, dúhový pochod,

Nový iracký zákon proti homosexualite počíta s trestom až 15 rokov väzenia

28.04.2024 05:49

Cieľom zákona je "chrániť irackú spoločnosť pred morálnou skazenosťou a volaním po homosexualite, ktoré zachvátilo svet".

Žilina, polícia, riskantná jazda

Sedemnásťročného mladíka pri riskantnej jazde zastavili až policajné výstrely

27.04.2024 22:24

Vodič BMW na výzvy na zastavenie nereagoval, policajti museli použiť varovné výstrely.