Založ si blog

Maturitná otázka

lyceum-2017

Banská Štiavnica sa kedysi hrdila aj titulom „mesto študentov“. Po jej uličkách chodili študujúci mnohých národov – od Srbov, cez Maďarov, Čechov. Na Trotuári sa prechádzal profesor Dobšinský, učil Braxatorisa a Petófiho na tom istom Evanjelickom lýceu, ktoré navštevoval napríklad aj istý Alexander Ashbóth, ktorý sa dostal až za Veľkú mláku a stal sa generálom v armáde Abrahama Lincolna. Nad lýceom dnes chátra rodný dom Deža Hoffmana, legendárneho fotografa Beatles a ďalších.

.:.

Banská Štiavnica poetom praje. Jej magický genius loci mimoriadne intenzívne vplýval a vplýva na kreatívne duše. Mal som tiež tú česť tam maturovať na Gymnáziu Andreja Kmeťa, hoci som už ako sedemnásťročný uverejňoval svoje básne v Novom slove mladých, vedeným básnikom Vojtechom Mihálikom, to som ešte ale netušil, že skutočným básnikom sa človeka stáva až vtedy, keď príde naozaj o všetko a dokáže to prežiť.

.:.
Mal som už za sebou samizdatové zbierky básní „Majte ma radi“ a „Pandorina pixľa“, keď som v čase maturít prechádzal Námestím svätej Trojice, keď na mňa odrazu volá môj priateľ, čerstvý maturant Erik:

– Tono, Tono počkaj! Čo piješ, musíme si spolu niečo dať, lebo si mi pomohol zmaturovať!

– Ja tebe? Ako som ti pomohol?

– No na skúške zo slovenčiny sa ma na konci opýtali, aby som im menoval nejakého súčasného autora. A mne prišlo na um tvoje meno, tak som im ho povedal a oni súhlasili. Si moja maturitná téma!

Jeho skúšajúci sa asi nechceli urobiť sprostými, tak súhlasili. Dali sme si do nosa a dodnes si na to s Erikom s úsmevom spomenieme…

 

.:.

Anton Pižurný

foto Lýcea Oľga Kuchtová

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.