Založ si blog

Stará mama hovorievala. . .

Stará mama niekedy hovorievala, že za druhej svetovej vojny na ich dom padla raketa a zapálila strechu. Bývali u nich aj Nemci a že boli poriadni a slušní a Rusi brali hodinky. A že u dolných susedov bol v kope hnoja sud, v ktorom býval jeden človek, ktorý sa tam ukrýval, lebo nechcel ísť na vojnu. Chvíľu bol u nich aj ruský zajatec, ktorý pomáhal okolo domu. Ostala po ňom drevená pekne vyrezávaná krabička, ktorú mám podnes. Je na nej azbukou nápis „NIŠ“. Premýšľal som nad tým, ako mu muselo byť smutno, keď to vyrezával, ako mu bolo beznádejne nanič. Až po 40 rokoch som sa dozvedel, čo to vlastne znamenalo. Ten zajatec nebol ruský ale srbský a „Niš“ bolo jeho rodné mesto.

 

Pravdaže, aj my sme sa hrávali na „Rusov“ a „Nemcov“. Najlepšie to bývalo v starom humne za záhradou. Bolo tam prítmie. Prenčovské deti iba občas prišli k nám, lebo som bol „chlapec z mesta“. Raz sme prišli na návštevu k jednej rodine, kde sa v záhrade hralo plno detí. Ja som bol oblečený len v červených trenírkach a hanbil som sa ísť medzi ne. Najmä, keď som medzi nimi zbadal pekné dievča s dlhým vrkočom. Rodičia, ktorí sedeli v kuchyni s domácimi, ma stále posielali von. Ja som sa ošíval. Mama potom prišla k oknu a povedala deťom na záhrade:

  • Počkajte. Tonio za chvíľku príde.

Tak to už bolo na mňa priveľa. „Tonio“ ma volali iba doma. To preto, lebo večer predtým, ako som sa mal narodiť, boli sestry s otcom na akomsi španielskom filme, v ktorom sa hlavný hrdina volal Antonio.

Celý červený v lícach a v červených trenírkach som sa nakoniec vynoril spoza rohu domu do záhrady. Deti sa zastavili a obzerali si ma. A vtedy posmešne povedal najväčší chalan z nich.

  • Toto má byť nejaký Tónio?

Deti sa rozosmiali a mne nenapadlo nič iné, len im vyplaziť jazyk. A smiala sa aj tá pekná s vrkočom! Rozbehol som sa preč, utekal som a utekal. Zastavil som sa až v hustých kríkoch pri pálenici a domov som sa vrátil večer…

 

.:.

(c) Anton Pižurný

Spriadanie myšlienok

(úryvok)

 

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

čaputová

Čaputová: Členstvo v klube NATO nám poskytuje ochranu teraz aj do budúcna

28.03.2024 12:58

V piatok uplynie výročie 20. výročia vstupu Slovenska do Aliancie.

izrael, palestína, gaza

Izraelská armáda tvrdí, že v nemocnici v Gaze zabila 200 ozbrojencov Hamasu

28.03.2024 12:44

Pacienti z radov civilistov a zdravotnícky personál bol podľa armády kvôli bojom evakuovaný do iného krídla nemocnice.

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.