Založ si blog

Spomienky na Joža Urbana (1)

S Jožom Urbanom sme sa zoznámili v dnes už nejestvujúcej reštaurácii Slávia (cez cestu oproti YMCA) v Bratislave na stretnutí mladých autorov Nového slova mladých, kde časť poézie viedol básnik Vojtech Mihálik. Prozaickú časť viedla Oľga Feldeková. Mali sme vtedy sedemnásť a Jožo už vtedy žiaril ako kométa. Pri fľaši vína som mu povedal, že jeho básne by pokojne mohli byť aj piesňovými textami…

Po mnohých rokoch v roku 1997 som vo Zvolenskom Rádiu Family vysielal spoločne s Ivanou Urbanovou, ktorá sa ma potom opýtala, či by som vo svojej relácii „Trip“ (vyrábal a moderoval som ju pravidelne každý týždeň, bola o hudbe a literatúre) nechcel mať rozhovor s Jožom Urbanom. Povedal som, že prečo nie a že kde ho nájdem. Ivana povedala, že u nej v kuchyni. Tak sa aj stalo a odvtedy sa môj život znova dosť husto prelínal aj s Jožovým. On vtedy pracoval ako redaktor Literárneho týždenníka. Urobil do neho veľký rozhovor so mnou. Neskôr som urobil taký istý rozhovor s ním ja. Bol to ostatný rozhovor v Jožom živote a vyšiel niekoľko dní po jeho smrti.

Okrem toho, že bol editorom a autorom Doslovov v mojich dvoch zbierkach básní „Pandorina pixľa“ (1994, prémia Ceny Ivana Kraska) a „Vtáčie mlieko“ (1997), bol aj mojím svedkom na svadbe s mojou druhou manželkou Sabínou. Nuž, všelibársčo sme s Jožkom pozažívali. Silno sa ma dotkla jeho tragická smrť za Zvolenom. Raz som po celú noc písal panychídu, po dni, keď sa zabil. Odsýpalo to, rinulo sa to samé, bol som v akomsi zvláštnom tranze. (Keď Jožo umieral, udialo sa naraz viacero zvláštnych vecí, ale o tom niekedy inokedy.)

Mal som ešte PC starú herku, písal som v T 602 a išiel som si ľahnúť nadránom. 

Keď som sa pred obedom zobudil, z celonočného poetického pásma (asi 30 stranového) sa mi uložila len jediná veta: „…ostane po nás iba zopár slov…“ Naozaj. Tie dlhé (rýmované) riadky som si buď zabudol uložiť, alebo sa chatrný (tuším 286 – pre pamätníkov) môj PC na to vykašľal.

Zdvihol som oči hore a povedal som:

– Veď máš pravdu, ale už mi to nerob.

.:.
Anton Pižurný

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, avizujú protesty. Podľa SaS urobí vláda z RTVS dezinformačné médium

24.04.2024 17:41

Poslankyňa Zora Jaurová povedala, že upravená verzia zákona je rovnakou hrozbou, ako pôvodná verzia.