Založ si blog

Otec a Dubček

…Šalov bola dedinka pár kilometrov od nášho mestečka. Otec ma tam občas zobral, keď išiel liečiť zvieratá, alebo len tak pozrieť vinárov, či predsedu družstva. Na poliach pred tou dedinkou boli dlhé lány obilia a na zvlnených kopcoch nad nimi ešte dlhšie rady viniča. Pufkali sme na našej modrej Oktávii, otec držal v dlhých prstoch tenký biely volant a popiskoval si.

Zobral ma vtedy aj do pivnice, v ktorej boli také obrovské sudy na víno, že by sa v nich dalo aj bývať. Otec spomínal nejakého Diogéna. Vždy ho úctivo privítali, priniesli chlieb, slaninku, klobásku, baranie rohy. Aj víno. Môj otec nikdy nepil, iba občas si dal za pohárik vína.

Nikdy som ho nevidel opitého. Raz však prišiel domov, oči mu svietili. Hovoril že bol v Šalove s nejakým Sašom Dubčekom. Bol to známy politik a všetci vtedy o ňom vraveli, bol sa okúpať aj v neďalekej Santovke. Otec bol veľmi zvláštny, takého som ho ešte nikdy nevidel. Mali sme práve doma výslužku zo zabíjačky, ktorú nám občas priniesli vďační chovatelia. Mama upiekla za pekáč huriek, ktoré som mal rád. Otec si nalial za pohár vína a ponúkol ma:

– Synček daj si z tých huriek, sú dobré!

Akosi ma prešla chuť. Sedel som s podopretou hlavou za stolom a hľadel som na neho. Stále sa smial a hovoril čudné veci. Mama a sestry sa len usmievali so sklopenými očami a posielali ho spať:

– Ocko náš, choď si ľahnúť, určite si unavený. Ale on nie. Stále ma vynukoval. Dokonca napichol na vidličku kus hurky a dával mi ju. Nechcel som. Postavil som sa a odišiel som od stola. Otec prišiel za mnou, svietili mu oči ale on stále pchal predo mňa tú vidličku:

– Tu máš, daj si, uvidíš, bude dobre!

Nakoniec sme behali okolo stola. On stále za mnou s tou vystrčenou vidličkou. Vtedy som sa zastavil a pozrel som sa ne neho:

– Nemám ťa rád!

Vtedy sa môj otec zarazil, položil vidličku do pekáča a odišiel. Videl som ho prvýkrát opitého. Aj posledný.

.:.

Anton Pižurný

Biela skrinka

v rukopise

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

fajčenie, fajčiar, závislosť

Koniec s fajčením? Británia chce zakázať predaj cigariet

18.04.2024 08:00

Krajina rozhoduje o najprísnejšom protifajčiarskom zákone v Európe. Ak prejde, Briti, ktorí sa narodili po 1. januári 2009, si už tabakové výrobky v obchode nekúpia.

Explainer Middle East Armed Groups

Izrael zvažoval odvetný útok na Irán, ale odložil ho. Už dvakrát. EÚ uvalí nové sankcie

18.04.2024 07:02, aktualizované: 07:37

Izrael sa zaviazal, že na iránsky útok odpovie. Jeho hlavný západný spojenec - USA - však s takýmto postupom nesúhlasí.

Tatranský národný park (TANAP)

Vysoké Tatry zavreli pre horolezcov. Tí nesúhlasia a chcú zmeniť návštevný poriadok

18.04.2024 07:00

Vo Vysokých Tatrách platí až do konca mája jarná uzávera pre horolezcov aj skialpinistov.

vojna na Ukrajiny, Černihiv

ONLINE: Rutte: Niektoré štáty sedia na hromadách Patriotov. Kúpme ich pre Ukrajinu

18.04.2024 06:00, aktualizované: 08:40

EÚ by mala Ukrajine urgentne poskytnúť protivzdušnú obranu a urýchliť a zintenzívniť vojenskú pomoc vrátane delostreleckých nábojov a rakiet.