Založ si blog

Slávny výlet na bicykloch

Raz sme sa vybrali aj s Jarom a Ďurim na veľký výlet na bicykloch k Jarovmu ujovi. Pobalili sme si doma chleby so salámou, fľašky s vodou a ovocie. Vybrali sme sa skoro ráno. Vzduch bol úžasný a naše tri bicykle svišťali neznámou krajinou. Bolo to veľké dobrodružstvo. Krútili sme pedálmi dlhokánskymi nádhernými alejami topoľov a čerešní. Pripomínali mi tunel do Večnosti. Po určitom čase nás však začali bolieť nohy a zadky, tak vedúci výpravy, ktorým bol logicky Jaro, rozhodol, že si dáme prestávku. Zložili sme bicykle pod čerešňu neďaleko veľkého stohu. Samozrejme sme sa naň hneď vyštverali. Vybrali sme si jedlo, okolo nás lietali veľké motýle a debužírovali sme. Užívali sme si krásny deň.

Vtom sa pod nami ozval veľký krik!
– Mitt csináltok ott? (Čo tam robíte?)

Boli to dvaja starší páni, ktorí prišli potichu poza stoh. A vpredu sa zjavili dvaja ďalší! Nemali sme kam ujsť. Ja som už vtedy bol pomerne kreatívny a tak som svojou chabou maďarčinou zvolal:

– Lepkék fogunk! (Chytáme motýle!)

Jaro s Tiborom najprv na mňa neveriacky pozreli a uškrnuli sa. Muži dolu čosi nezrozumiteľne zakričali a chystali sa vyliezť za nami. To sme už naozaj dostali strach a zoskákali sme zboku stohu. Podarilo sa nám prekĺznuť pomedzi nich k našim bicyklom. Jedlo sme nechali tam, vyskočili sme na naše stroje a uháňali sme alejou ako šípy. Po niekoľkých kilometroch sme zadychčaní zastali. Jaro sa pozrel na mňa a povedal:

– Lepkék fogunk! Ty si ale debil!

Rozrehotali sme sa, až sme padali po zemi. Jaro a Tibor totiž lepšie vedeli po maďarsky ako ja. Ale treba uznať, že dôvod som dal skvelý! Chytáme motýle je po maďarsky „Elkapjuk pillangók“. Keď sme sa dosmiali, pokračovali sme v našej spanilej jazde.

Pomaly sme sa blížili k cieľu našej cesty. Už nás boleli zadky aj lýtka. Bicykle vŕzgali ako muzeálne exponáty a mali sme veru toho už dosť. Konečne sme uvideli v diaľke do oblohy zapichnutý hrot kostola dediny, v ktorej býval Jarov strýko. Hlavnú „hradskú“ do dediny pretínala bočná poľná cesta. Jaro za mnou zatlačil do pedálov a chcel ma zboku predbehnúť. Namiesto toho vrazil do môjho predného kolesa a obaja sme spadli na zem. Bicykle zarachotili, zdvihol sa oblak prachu a my sme v ňom sedeli so slzami v očiach. Mne po špinavom kolene stekal pramienok krvi, Jaro mal oškretú tvár. Pozrel som na naše bicykle. Jarov Favorit sa zdal byť v poriadku, ale moja Eska mala z predného kolesa veľkú „osmičku“ a volant bol vytočený nabok. Sedel som na ceste pri mojom zničenom bicykli, po kolene mi stekala krv a po lícach slzy.

Čo si to urobil? – zvolal som na neho.

Jaro sa pozeral napravo, naľavo, odpľul si a skríkol:

– Keď si sa mi plietol do cesty!

Nevedel som, čo budeme robiť. Ďaleko od domova, bicykel zničený. Potom hodil rukou:

– Neboj, môj strýko ti to opraví.

Volant sa mi ako-tak podarilo natočiť do správnej polohy, ale osmička sa opraviť nedala. Tak sme pomaly, s hanbou, tlačiac svoje bicykle, prišli k Jarovmu strýkovi. Ten nás celý rozjarený privítal so smiechom:

– To čo ste robili, fiúk?

Ukázal nám, aby sme si bicykle odložili do šopy a pozval nás dovnútra. V kuchyni sedeli za stolom traja chlapi, fajčili smradľavé cigarety Fecske a popíjali pivo. Hrali so strýkom mariáš. Posadali sme si na lavicu naboku a chvíľu sme ich sledovali. Keď ich to konečne prestalo baviť a došlo im pivo, strýko dal Jarovi peniaze a tašku, aby išiel kúpiť ďalšie pivo:

– Na, ukáž tú bicyklu! – povedal mi.

Keď uvidel ohnutý volant a osmičku na prednom kolese, len spľasol rukami. Vyzliekol si kockovanú košeľu a dal sa do roboty. Volant sa mu podarilo narovnať, že nebolo nič vidieť, ale s kolesom to bolo horšie. Ponaťahoval špice, niektoré dokonca aj vymenil. Stále čosi po maďarsky šomral. Potom mi povedal.

– Na, próbáj meg!

Posadil som sa na svoj modrý bicykel a prešiel sa po dvore. Bol opravený, ale predné koleso aj tak jemne vibrovalo a šúchalo sa o vidlicu.

– Ešte to koleso, – nesmelo som nadhodil.

A to máš dobrý, já už nemám čas! – hodil rukou a išiel si otvoriť ďalšie pivo.

Pomaly sme sa pobrali na spiatočnú cestu. Šuch-šuch, šuch-šuch, koleso dávalo vedieť o tom, že je zakrivené. Stále som za nimi zaostával, až celkom pred mestečkom sa mi jednoducho vyparili a bolo po našom slávnom výlete.

.:.

(c) Anton Pižurný

BIELA SKRINKA – Chlapci zo Schubertovej ulice

(v tlači)

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.