Založ si blog

Hviezdny sen

Písal sa rok 1978 a ja som po absolvovaní Základnej deväťročnej školy v Želiezovciach nastúpil ako študent Gymnázia tamtiež do prvého ročníka. Už niekoľko rokov predtým som na kufríkovom písacom stroji Consul, ktorý mi kúpili rodičia k narodeninám, písal prózu aj poéziu. Najmä poviedky no a básničky som si dokonca rátal a bolo ich dovtedy okolo 1500. 🙂 Už som si dokonca na kolene samizdatovo vydal aj zbierky poézie „Princova botanika“ a „Potkany snov“. Mal som vtedy pätnásť rokov. Mojím vzormi boli Baudelaire, Thákur, Verlaine, Prévert, či Rimbaud.

Slovenských spisovateľov poézie som odmietal, na milosť som vzal slovenských prozaikov – poviedkárov Jozefa Puškáša, Jána Lenču, Ruda Slobodu, Dušana Mitanu, Antona Hykischa a ďalších.

Na Gymnáziu vydávali cyklostylom rozmnožovaný časopis „Zrkadlo“. Samozrejme som ním pohŕdal (mal som predsa podstatne vyššie ciele k dobytiu Parnasu), ale nakoniec ma jeho redaktorka susedka Adrika presvedčila a napísal som im básničku. Musela byť angažovaná, preto sa trocha čudujem, že unikla pozornému oku ateistického cenzora,

Volala sa „Hviezdny sen“. Bola to moja celkom prvá uverejnená báseň, preto si ju pamätám dodnes. O dva roky neskôr (to som už bol študentom Gymnázia v Banskej Štiavnici) som už mal v Novom slove mladých uverejnenú aj prvú poviedku (oddelenie prózy viedla Oľga Feldeková), ktorá bola o zaľúbenej dvojici pri hrobe Maríny a onedlho aj báseň (oddelenie poézie viedol Vojtech Mihálik), ktorá bola o baníkoch v štiavnickej krčme Metropol. Ale tou mojou celkom prvou uverejnenou bola práve táto:

HVIEZDNY SEN
V hlbokej oblohe hviezdy sa vznášajú
my dolu len zemou putujeme,
sme smrteľní, to už dávno vieme:
– Ľudstvo nie je nekonečné,
nežijeme predsa večne
a hviezdy sú predsa večné.

Raz vznesieme sa 
na korábe smrti
do svojej diale určenej.

Tam zlatým 
zažneme sa plameňom.

No nebo neprijíma tých,
ktorí v minulosti chopili sa dýk
a teraz v zbroji nukleárnej
slovo „Mier“ im padá z pier,

Zem chcú zničiť zo závisti
že nemôžu byť hviezdami.
(Anton Pižurný, 1978, Želiezovce)

.:.
AP 2019

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.