Založ si blog

Pakáreň

„Vojna je krátka, ale krásna“ – tak sme si s patričnou dávkou cynizmu zvykli vravievať na dvojročnej povinnej vojenskej základnej službe (ZVS). Slúžil som v Domažlicích, u Psohlavov, niekoľko kilometrov od hraníc Západného Nemecka, čiže vtedajšej Bundesrepublik Deustchland, alias NSR. Našťastie sa mi podarilo v tejto „bigošárni“ (čiže u vojakov – motostrelcov),  dostať funkciu štábneho pisára, tak sa to dalo prežiť.

…No vojna (ZVS) nie je predsa len pakáreň, ale vojaci mali aj možnosť kultúrne sa vyžívať. Spomínam si, ako mi raz náčelník štábu dal za úlohu spáliť v peci rôzne denníčky vojakov, ktoré boli zhabané. Z toho, čo som tam videl a čítal, by sa „pretočili panenky“ aj otrlým psychológom, či sexuológom. Vojaci žijú dlhú dobu odlúčene od svojich, lások, či manželiek a chýba im teda toho celkom dosť. Povrávalo sa, že vojakom sa do čaju pridával bróm na zmiernenie sexuálneho napätia. Ja som sa snažil z tejto šlamastiky dostať písaním poézie. Malo to síce terapeutický účinok, ale… Jedného dňa mala v Posádkovom dome armády (PDA), kde sa konávali rôzne kultúrne a iné podujatia, koncert česká speváčka Lenka Filipová. Neviem, či to bol od organizátorov práve najlepší nápad. Lenka v natrieskanej sále vystúpila celá v bielom, keď spustila svojím miernym chrapľákom jej romantické pesničky, vojaci ani nedýchali. O to väčší bol potom aplauz. No a o to väčší bol potom aj pravidelný šuchot v noci na izbách kde spali v spacákoch vojaci, tie mali väčšinou v tú noc tvar „A“.

Moja kariéra textára bola pretrhnutá práve nástupom na vojnu. Ešte som bol v prijímači v Karlových Varech, keď v noci v Československej televízii dávali program „Televízny klub mladých“, kde účinkovala bratislavská funky skupina „Faun“. Spievala v nej vtedy začínajúca speváčka Oľga Záblacká, hral saxofonista a flautista Marian Jaslovský, gitarista Peter Penthor, neskôr aj Juraj Burian, bubeníci Juraj Bilčík, Vlado Mrázko, či Ján Fabrický. Na basu hral Mišo Dúžek, (neskôr Olgin manžel). Kapelu Faun založil klávesák Juraj Strhan, ktorý potom tragicky zahynul v horiacom aute na nemeckej diaľnici spolu s bubeníkom Karolom Oláhom.

 

No a kapele Faun som napísal niekoľko textov k pesničkám, ktoré práve išli premiérovo v tej televíznej relácii. Keď som poprosil nášho veliteľa izby, či by som si to na chvíľu nemohol ísť pozrieť, ten sa na mňa len prekvapene pozrel, povedal, že je po večierke a nech nevymýšľam hlúposti, lebo budem mať rajóny celý týždeň.

(pokračovanie)

.:.

Anton Pižurný

9.8. 2017

5:02 M7S

kresba Marcel Vanek (môj kolega pisár)

blbnuti-v-zelenem-01

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Islamský štát, islamisti

Islamský štát zaútočil na provládnych bojovníkov v Sýrii, zabili 28 vojakov

19.04.2024 11:05

Pri druhom útoku blízko Búkamálu pri hraniciach s Irakom zomrelo ďalších šesť sýrskych vojakov a dvaja boli unesení.

OSN / Organizácia spojených národov /

USA vetovali palestínsku žiadosť o plné členstvo v OSN. Agresívna politika, zúri Abbás

19.04.2024 10:38

Palestínska samospráva vo štvrtok odsúdila Spojené štáty za vetovanie palestínskej žiadosti o plné členstvo v OSN a označila to za "agresiu", ktorá tlačí Blízky východ k "priepasti".

Spišský hrad

Oprava Spišského hradu sa tak skoro nezačne. Šimkovičová nariadila zopakovať súťaž

19.04.2024 10:30

Úspešný uchádzač vraj neposkytol v zákonnej lehote riadnu súčinnosť a požadované dokumenty.

strategický bombardér Tu-22M3m pád ruského lietadla, vojna na Ukrajine

VIDEO: Zostrelili sme Rusom strategický nadzvukový bombardér, hlási Ukrajina. Moskva priznala stratu

19.04.2024 10:20

Podľa ukrajinskej vojenskej rozviedky (HUR) bol bombardér zostrelený v oblasti 300 kilometrov od Ukrajiny.