Založ si blog

Volejbal a iné hry

Vo štvrtej triede základnej školy som sedel v prvej lavici v rade celkom napravo so Zuzkou. Bola fajn, kamarátili sme sa aj my dvaja, aj naše rodiny. Jej otec bol lekár. Jedného dňa som však bol v lavici sám. Zuzka neprišla do školy. Neprišla ani na ďalší deň. Nakoniec neprišla už vôbec nikdy. Neskôr sa čosi povrávalo. Odsťahovali sa niekam na Východ. Vraj sa čosi nedobré stalo. Nejaký zlý pán vraj Zuzku vylákal ku Hronu. Bolo mi za ňou dlho smutno.

Potom som sedel s Romanom, ktorý bol vtedy môj najlepší kamarát. Celé hodiny sme sa hrávali v Schubertovom parku, alebo sme si doma čítali a potom sme sa o tom rozprávali. Knižky sme si požičiavali navzájom a ja som niekedy potajomky zobral knihu z maminej roboty z predajne Slovenská kniha. Mama to nemala rada, lebo vraj ako to bude vyzerať, keď si potom niekto kúpi novú knihu a zbadá, že je na nej napríklad fľak, že ju už ktosi čítal.

Kamarátili sme sa aj s Mirom, ktorý býval na Pošte v byte s veľkou terasou. A Miro mal skutočné poklady! Mali rodinu v Prahe, odkiaľ mu posielali úžasné kreslené príhody Rýchlych šípov. Dnes už viem, že sa to volá komixy a pre nás to vtedy bolo to najvzrušujúcejšie čítanie na svete. Mirek Dušín a jeho partia sa stali našimi vzormi, lebo dovtedy sme poznali len Timura a jeho družinu, neskôr Chlapcov z Pavlovskej ulice. Mňa to zasiahlo natoľko, že som začal so zakladaním bánd, našej prvej som ako poznávacie znamenie porozdával špendlíky s modrou hlavičkou.

Naši spolužiaci na hodinách čítali dosť habkavo, nám s Romanom a Mirom čítanie nerobilo žiadne problémy. Jedného dňa, keď som niečo nahlas čítal, zrazu pani učiteľka vstala, povedala nám, aby sme si vzali knihy a išli s ňou, Zaklopala na dvere deviatej triedy, kde tiež mali hodinu čítania:
– Pani kolegyňa, môžeme na chvíľu?

Vošli sme ustráchane dovnútra, Každý sme museli prečítať kúsok z knihy. Keď sme skončili, súdružka učiteľka povedala:
– Vidíte, deviataci? Takto čítajú moji štvrtáci!

Stáli sme tam ako obarení, deviataci na nás zachmúrene hľadeli. Potom sme to isté museli museli zopakovať aj v Riaditeľni. Boli sme na seba pyšní, ale sme sa aj trocha báli tých deviatakov. Mňa to až tak povzbudilo, že som začal písať vlastné rozprávky „o medvedíkovi, ktorý sa narodil kdesi v hlbokom lese“ a ďalšie, dokonca neskôr aj básničky.

Roman sa potom tiež odsťahoval do mesta Martin, ale písali sme si dlhé listy. So vzrušením som si vždy otváral obálku s Romanovým listom a tešil som sa, čo mu odpíšem. Ten jeho celkom prvý list bol však najlepší. Ešte sme presne nevedeli, ako a o čom si budeme písať a prvá Romanova veta bola: „Mám sa dobre, hrávame tu futbal, volejbal a iné hry…“. Smial som sa, až mi tiekli slzy.

.:.
Anton Pižurný
31.12. 2017
BIELA SKRINKA
ilustrácia Juraj Bocian

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

nevidiaci, Levoča

Nevidiaci v dnešnom svete: ohrozuje nás čoraz viac nástrah a prekážok

24.04.2024 09:00

Zrakovo postihnutí vyzývajú projektantov a investorov verejných projektov, aby sa na svoje diela dívali aj z pohľadu ľudí bez zraku.

veliteľská budova, Banská Bystrica

Pôsobili v nej povstaleckí hrdinovia Golian a Viest. Veliteľskú budovu rezort obrany vynoví za takmer 13 miliónov

24.04.2024 07:00

Je dôležitou súčasťou našej histórie a zaslúži si pozornosť, zhodujú sa Banskobystričania pri pohľade na tamojšiu pamiatku v podobe Veliteľskej budovy.

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00, aktualizované: 08:59

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny v RTVS sú na dosah. Má Šimkovičová meno nového riaditeľa? Zákon by mohol naraziť na Čaputovú

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.