Založ si blog

Pioniersky dom (2)

Mne sa ušla funkcia nástenkára. Nástenka bol taký zarámový kus korkovej alebo polystyrénovej dosky, na ktorú sa špendlíkmi pripevňovali obrázky a písmená. Bol to vlastne taký prvý facebook, akurát s tým rozdielom, že témy a forma boli prísne určené. Ten kaleidoskop lásky k ZSSR a Komunistickej strane, k vláde a ľudu, kombajnom v poliach a i k raketám vo vesmíre bol síce mimoriadne nudný, ale mal svoju poéziu. Síce absurdnú, ale mal. No a keď som na nástenku v triede mohol prišpendliť fotografiu krásnej salutujúcej pionierky a hneď vedľa nej ako „odstrašujúci príklad“ vlasatého speváka Black Sabbath, bol som vo vytržení. Chvíľu mi to prechádzalo, ale potom ma funkcie nástenkára zbavili.

Dozvedel som sa, že aj moja staršia sestra bola pionierskou vedúcou. To mi celkom nešlo do hlavy, lebo Renatka bola inak fajn. Ale ak ju deti mali rady…

Nebol som nikdy nejaký presvedčený pionier a táto organizácia nám, keď sme už boli starší rockeri, bola skôr na smiech, ale niektoré veci asi mali svoj zmysel. Nemyslím len zber druhotných surovín, alebo pomoc starým ľuďom. Bola to dosť formálna organizácia a nám, dušiam slobodným, robilo problém poslúchať, čo nám kázali. Jednou zo skvelých akcií bolo však organizovanie tzv. „Pionierskych táborov.“ Najlepší bol ten známy medzinárodný pod Sitnom na Počúvadlianskom jazere, kde vzniklo nielen mnoho medzinárodných priateľstiev a lások, ale aj tí, ktorí neboli práve najvzornejšími pioniermi, na ne radi spomínajú.

Po mnohých rokoch, ešte za socializmu, som sa raz v nočnej ulici v Žiline stretol s akýmsi človekom. Išiel som z akejsi pivnej partie a zvláštny človek v čudnej baretke ma na chvíľu zastavil. Pýtal sa ma, ako sa mám, čo mám rád a čo sa mi páči. Obaja sme neboli celkom triezvi, tak sme sa posadili na akýsi múrik a zhovárali sme sa. Tak som sa dozvedel o tom, že kedysi aj u nás existoval skauting, ktorého zakladateľom bol práve môj obľúbený spisovateľ, autor „Dvoch divochov“, Ernst Thompson Seton.

Zhováral som sa ním dlho, až sa mi nakoniec priznal, že bol vedúcim skautingu v Žiline. Ukázal mi skautský odznak v tvare ľalie a rozplakal sa. Bolo to po prvýkrát, keď som videl plakať dospelého muža…

.:.
Anton Pižurný
Biela skrinka
7.1. 2018
foto a.a.

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Saleziáni, majstrovstvá Slovenska, hokejbal, kategória U15, Nová Dubnica, mReportér

Aj kresťania sa vedia zabávať. Po omši to roztočili s hokejkami na ihrisku

24.04.2024 05:00

Zábery z vydarenej akcie zachytil mReportér Daniel Imriška.

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.