Založ si blog

Deňanoc a Sacherova torta

… Najradšej som mal dobošku. Na jej vrchu bol kus karamelového cukru, ktorý mi chutil najviac. Vždy som znova a znova prerátaval jednotlivé vrstvy torty, ktorých muselo byť sedem. „Objavil“ som ju na ktorejsi svadbe. Bolo tam plno všakovakých koláčov, ale zaujal ma koč z karamelu, v ktorom sedeli mladomanželia, z ktorého som si potajomky odlamoval kúsky, až som mu zjedol obe zadné kolesá. Vyzeral potom dosť smiešne.

Mama často piekla taký jednoduchý koláč „Deňanoc“. Jedna časť bola žltá – to bol deň a druhá kakaová – to bola noc. Pomáhal som jej s miešaním bielka a vždy mi nechala vylízať misku. To bola jedna z najlepších pochúťok a koláč mi najviac chutil ešte horúci, práve vytiahnutý z rúry.

Otec mi ukazoval dom kúsok od nás, v ktorom sa narodil a býval akýsi cukrár, ktorého si gróf Esterházy zavolal, podobne ako hudobného skladateľa Franza Schuberta, do svojho kaštieľa v parku. Cukrár bol u neho aj kuchárom. Bol to vraj veľmi známy človek. Mne sa to všetko zdalo dávno, preto som tomu nevenoval pozornosť. Až o mnoho rokov neskôr som si uvedomil, že svetoznáma a slávna „Sacherova torta“, ktorá mi tiež veľmi chutila, bola vynálezom práve toho cukrára Franza Sachera v našom mestečku, ktorého dom mi ukazoval môj otec…

(Sacherova torta alebo sacher je druh čokoládovej torty s marhuľovou marmeládou a čokoládovou polevou. Túto koláčovú zmes s čokoládou vytvoril v roku 1832 vtedy šestnásťročný Franz Sacher v druhom učňovskom ročníku na dvore kniežaťa Metternicha.)

 

.:.
Anton Pižurný
Biela skrinka

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.