Založ si blog

Nemáme dôvod hanbiť sa za svoju budúcnosť

Pred časom nás navždy opustil MILAN ADAMČIAK, legenda slovenskej hudby, výtvarného umenia a literatúry. Prinášam s ním rozhovor, ktorý sme urobili ešte v roku 2005 v Banskej Štiavnici.

NAPRIEK TOMU SOM OPTIMISTA

PhDr. Milan ADAMČIAK, narodený v Ružomberku 16.12. 1946:
Študoval na Konzervatóriu v Žiline, hru na violončelo. Absolvent FFUK Bratislava odbor hudobná veda (1968-1973). Takmer dvadsať rokov pôsobil vo svojom odbore vo vzťahoch hudby k iným umeniam a hudobnej semiotike na SAV. Založil SNEH – Spoločnosť pre nekonvenčnú hudbu, niekoľko hudobných súborov. Pôsobil ako viceprezident Európskeho kultúrneho klubu na Slovensku. Inicioval vznik albumu pre pápeža Ù Jána Pavla II, ďalej výstavu Johna CAGEa v SNG etc…
Je zaradený medzi výrazné postavy experimentálneho umenia 60. rokov v slovenskom i medzinárodnom kontexte.

Anton A. Pižurný: Sedíme v dome na Sládkovičovej ulici v Banskej Štiavnici. Vetry osudu ťa doviali do týchto končín…

– Aké vetry? Priaznivé. Môj priateľ Platon Baker mi svojho času spomenul svoju kúriu v Teplej, dnes v Podhorí, pri Banskej Štiavnici, že by som tam niekedy Mohol prísť a tvoriť, prípadne participovať na jej oživení. Keďže mám nejaké skúsenosti s oživovaním kultúrnych pamiatok, a rád sa podieľam na podobných projektoch, s radosťou som súhlasil., nevediac že sa to stane hneď. Štiavnicu považujem za krásne mesto a je pre mňa potešením, ocitnúť sa v tejto lokalite, spomenúť si na detstvo a stretať sa s mladými nadšencami pre tento kraj a našu kultúru.

AAP: Pred chvíľkou sme sa na dvore zhovárali o súčasnej politickej klíme u nás. Skočme hneď do tohto súdka…

– Nerád sa bavím o „politike“, najmä nie o tej našej. Počas svojej pôsobnosti som neraz a pravdupovediac s radosťou, spolupracoval s mnohými politikmi v oblasti kultúry a dnes sa mi zdá táto spolupráca takmer nemožná, hlavne kvôli nezáujmu našich súčasných dejateľov. Keď boli zvolení, boli volení s nádejou, že budú myslieť na svojich voličov, na túto krajinu, na svoje povinnosti voči nej. Obávam sa, že im je to ľahostajné. Napriek tomu som optimista a považujem za potrebné robiť čo sa dá.

AAP: Pracoval si na mnohých lokalitách v rôznych oblastiach. Ktorá aktivita ťa naplnila najlepším pocitom?

– Participoval som vo viacerých sférach, v ktorých sa nám podarilo zobudiť záujem. To nie je málo. Ale azda najkrajší podiel mojej účasti som poskytol a užil v Slovenskom raji pri uchovaní Kláštoriska, ktoré svojho času objavil môj veľmi dobrý priateľ, archeológ Dr. Michal Slivka. Bol to jeho študentský sen a podieľať sa na jeho reálnom zastrešení bola pre mňa veľká česť a radosť.

AAP: V Bratislave sa považuje za tvoj najväčší počin uskutočnenie výstavy z diela Johna Cagea s jeho osobnou účasťou v roku 1992..

– John Cage je azda najvýznamnejšia postava XX. storočia z dejín hudby a umenia v Spojených štátoch s ďalekosiahlym dopadom najmä jeho ideí. Do Bratislavy bol pozvaný z iniciatívy mladých skladateľov, čiastočne aj mojich odchovancov a jeho osobná návšteva bola ohrozená najmä jeho vekom. V roku 1992 sa dožíval osemdesiatky a na mnohých miestach v Európe sa konali festivaly z jeho hudobnej a intermediálnej tvorby. Keďže si ho nesmierne vážim, odhodlal som sa po prvý a (a žiaľ i) posledný krát ho osloviť aby potvrdil svoj prítomnosť na „Večeroch novej hudby“ v Bratislave.
Na naše veľké prekvapenie a potešenie do Bratislavy skutočne zavítal. Zúčastnil sa vernisáže v SNG i ďalšej výstavy, uskutočnenej na jeho počesť a v Slovenskej filharmónii realizoval svoju nezabudnuteľnú prezentáciu. Mal som tú česť s ním stráviť ešte niekoľko dní v Peruggii, no k ďalším stretnutiam už nedošlo, pretože táto veľká osobnosť o pár týždňov odišla na večnosť… Verím, že jeho odkaz, ktorý bol u nás dlhé desaťročia ignorovaný, zakotvil na Slovensku natrvalo.

AAP: Aký bol? Ako na teba pôsobil?

– Nezaslúžil som si stretnutie s ním. Ale veril som, že je mostom, ktorý treba poznať. Paradoxne pred smrťou poslal na Slovensko svoju báseň, v ktorej pripomenul most, aj mňa. Pripadám si teraz ako ten stotník z Nového zákona, ktorý vyriekol povestné slová: „Pane, nie som, hoden, aby si vošiel pod moju strechu…“.
Veľa rokov sa tvrdilo, že moja tvorba je ovplyvnená týmto skladateľom. Málo som ju poznal natoľko, aby som z nej mohol čerpať, ale stalo sa, že sme ju mali možnosť spoznať a ja ho nemôžem nepovažovať za svojho učiteľa.
Dokonca mi rovno povedal: „Mám na svete veľa žiakov, o ktorých neviem, ty patríš medzi tých, o ktorých viem.“Pre mňa je to všetko stále ešte zázrak.

AAP: Zdá sa, že slovenská spoločnosť, ktorá vo veľkej miere oceňuje tzv. „osobnosti“ a „celebrity“ na tie skutočné ešte nedozrela...

– Slovenské dejiny sa doslovne hemžia osobnosťami, ktoré sme dokázali ignorovať, vyštvať, zneužiť i pochovať. Boli to naši, dodnes vzácni rodáci. A mnoho ich ešte bude. Osobne som presvedčený, že Slovensko je krajina s obrovským potenciálom geografickým i genetickým. Záleží na nás, akú hodnotu pripíšeme sebe, ako egoisti, alebo ako príslušníci národov, ktoré tu našli či vytvorili svoj domov a domov pre svoje deti. Verím, že tak, ako sa nemusíme hanbiť za svoju minulosť, nemáme dôvod sa hanbiť za svoju budúcnosť.
O súčasnosti radšej pomlčím.
.:.
Ďakujeme……………………………… Anton Pižurný
foto a.a.
Platon Baker, Milan Adamčiak, básnik Marian Kubica a ja sme istý čas bývali spolu na Podhorí v Platonovej kúrii. Oni traja sú už na druhom brehu.

Zatiaľ. ..

27.01.2020

Voly, či?

26.01.2020

Rovnováha pohlaví

25.01.2020

Aby si urobil ženu šťastnou, stačí byť: 1) Priateľom 2) Druhom 3) Milencom 4) Bratom 5) Otcom 6) Učiteľom 7) Vychovávateľom 8) Kuchárom 9) Elektrikárom 10) Vodoinštalatérom 11) Mechanikom 12) Izbovým dizajnérom 13) Style-istom 14) Sexuológom 15) Gynekológom 16) Endokrinológom 17) Psychológom 18) Psychiatrom 19) Terapeutom 20) Výkonným 21) Organizovaný 22) Dobrý otec 23) [...]

Oheň / Plamene / Požiar /

Rusko plánuje sabotáže v Európe. Moskva nemá zábrany, varujú tajné služby

05.05.2024 17:06

Keir Giles z inštitútu Chatham House tvrdí, že vďaka nim sa môže Rusko naučiť, ak chce skutočne Európu paralyzovať. Ide podľa neho o nácvik.

Tank / Gaza /

Netanjahu odmietol požiadavku Hamasu na ukončenie vojny. Izrael uzavrel dôležitý hraničný priechod s Gazou

05.05.2024 16:20

Politický vodca Hamasu Ismáíl Haníja obvinil Netanjahua zo sabotovanie snáh o sprostredkovanie dohody o prímerí.

Zuzana Čaputová

Čaputová sa nechystá do straníckej politiky. Chce zostať na Slovensku a byť užitočná pre spoločnosť

05.05.2024 16:00

Rozhodnutie nekandidovať opätovne na hlavu štátu neľutuje.

Rusko Toržók Putin prezident

Slovenská firma zaradená na sankčný zoznam USA predávala softvér do Ruska, jej majiteľ je zapojený do miliónovej kauzy so zmenkou v Moskve

05.05.2024 16:00

Podľa zistení Pravdy je majiteľom eseročky cudzinec, ktorý býva v Londýne a spoluvlastní schránkovú firmu, ktorá sa objavila aj v databáze Pandora Papers.